Status på Achilessenen 16 måneder efter at den sprang
Category Helbred
Vi tager lige en status på hvordan min Achillessene har det.
Jeg kan se, at der er temmeligt mange der Googler sig frem til mine blogsider som handler om Achillesseneruptur. Så ligesom jeg havde det da jeg gik rundt med skinne på benet så er har andre det jo nok også sådan, at de gerne vil have en ide om hvad der sker undervejs; mens skinnen er på og især bagefter. Springer senen igen, kommer man til at gå normalt, kan man hoppe og springe osv.
Jeg har lige et link her, klik på det, så får du en søgning der viser alt hvad jeg har skrevet på min blog om roderi med Achillessenen: Søgning på Achillessene.
Men jeg vil prøve at samle lidt op.
Min Achillessene sprang den 15/9-2007.
Jeg blev opereret den 17/9-2007. Det gør man ikke på alle hospitaler - opererer. Der er nogen steder hvor de bare sætter foden i støvlen.
Den 6/11-2007 tog vi så støvlen af. Og jeg kunne begynde at gå.
Så begyndte så træningsprogrammet. Man får instruks i hvordan man skal træne. Jeg fik to sæt instrukser, et til de første 3 uger (så vidt jeg husker) og så et til perioden efter det.
Da jeg havde været i gang med træningen et par uger fik jeg fat i en Fysioterapeut der hjalp mig med at udføre øvelserne mere hensigtsmæssigt. God og billig investering.
Og det er sådan set det.
Jeg tog sidst en Status på Achilessenen efter 8 måneder - den 29/5-2008. I dag er det så den 29/1-2009. Og hvor er vi så nu, hvor det er et år og 4 måneder siden?
Jeg vil gerne sige det som det er - jeg har ikke et ben der er 100% som før. Men det går da fremad.
Da jeg blev opereret fik jeg at vide (dette er efter hukommelsen), at der gik ca 8-12 måneder før jeg ville være tilbage på 100%.
Som jeg ser det i dag, så regner jeg aldrig med at komme tilbage på 100%.
Hvis vi skal sætte et tal på så ligger vi vel på 90%.
Og hvad er det så der er problemerne - de 10%?
Det er sådan set det samme som ved sidste status, symptomerne er bare mindre:
Jeg laver stadig mine øvelser, følger sådan set det program jeg har fulgt hele tiden. Dog skal jeg indrømme, at jeg de sidste to måneder er faldetb gevaldigt af på at gennemføre programmet. Hvor jeg før udførte øvelsesprogrammet ca. seks gange om ugen så udfører jeg det nok ca. 2 gange om ugen nu. Jeg er simpelthen ved at være træt af det.
Jeg får rørt mig mere end før min achillessene sprang. Det skyldes især at jeg er begyndt at cykle med mine børm i skole. Jeg cykler nok 6 km alle hverdage. Det er jeg ret sikker på er godt.
Jeg har bemærket, at jeg ved almindelig udstrækning af det dårlige ben der har jeg svært ved at finde modstand i senen. Jeg har en fornemmelse af at min sene er længere nu end før den sprang.
Med hensyn til den psykiske side af tingene så er det sådan at jeg stort set ikke er bange for at min achillessene skal springe igen. Dog vil jeg sige, at når jeg går på en glat vej, eller hvis jeg skal cykle mens det er glat... så er jeg mere påpasselig end før.
Jeg er på ingen måde nedtrykt eller noget i den stil som følge af det der skete og er ikke rigtigt påvirket af de manglende 10%. Men jeg er også en ret robust model. Den gang jeg havde min støvle på var jeg helt klart påvirket af det; frustreret over de ting jeg ikke kunne og bange for hvordan forløbet ville blive bagefter.
Set samlet så kan jeg nok ikke rigtigt klage. Jeg har en fornemmelse af at jeg kunne være på måske 93% hvis jeg gjorde mere ud af mine øvelser, eller nærmere, hvis jeg fik rørt mig mere. Sådan noget med at gå lange ture, svømme osv.. Og der er så noget som jeg prøver at få gjort mere ved.
Det skal siges, at jeg jo bare er en helt almindelig kontor-fyr som oplevede at achillessenen sprang. Jeg er på ingen måde lægefagligt udstyret. Så det du læser her er jo bare én persons oplevelse. Sådan som helbred og sygehusvæsen fungerer så er der masser af variationsmuligheder. Du kan komme til at opleve et bedre eller et dårligere forløb end mit. Det afhænger af dig, af personale, af familie, af hvordan din krop er skruet sammen.
Hvis du har oplevet at din Achillsessene er sprunget så ønsker jeg dig held og lykke med det. Det er ikke sjovt, men man kommer altså ud i den anden ende og er stort set som man var før. Du er meget velkommen til at skrive en kommentar hvis det jeg har skrevet har hjulpet dig.
Vi tager lige en status på hvordan min Achillessene har det.
Jeg kan se, at der er temmeligt mange der Googler sig frem til mine blogsider som handler om Achillesseneruptur. Så ligesom jeg havde det da jeg gik rundt med skinne på benet så er har andre det jo nok også sådan, at de gerne vil have en ide om hvad der sker undervejs; mens skinnen er på og især bagefter. Springer senen igen, kommer man til at gå normalt, kan man hoppe og springe osv.
Jeg har lige et link her, klik på det, så får du en søgning der viser alt hvad jeg har skrevet på min blog om roderi med Achillessenen: Søgning på Achillessene.
Men jeg vil prøve at samle lidt op.
Min Achillessene sprang den 15/9-2007.
Jeg blev opereret den 17/9-2007. Det gør man ikke på alle hospitaler - opererer. Der er nogen steder hvor de bare sætter foden i støvlen.
Den 6/11-2007 tog vi så støvlen af. Og jeg kunne begynde at gå.
Så begyndte så træningsprogrammet. Man får instruks i hvordan man skal træne. Jeg fik to sæt instrukser, et til de første 3 uger (så vidt jeg husker) og så et til perioden efter det.
Da jeg havde været i gang med træningen et par uger fik jeg fat i en Fysioterapeut der hjalp mig med at udføre øvelserne mere hensigtsmæssigt. God og billig investering.
Og det er sådan set det.
Jeg tog sidst en Status på Achilessenen efter 8 måneder - den 29/5-2008. I dag er det så den 29/1-2009. Og hvor er vi så nu, hvor det er et år og 4 måneder siden?
Jeg vil gerne sige det som det er - jeg har ikke et ben der er 100% som før. Men det går da fremad.
Da jeg blev opereret fik jeg at vide (dette er efter hukommelsen), at der gik ca 8-12 måneder før jeg ville være tilbage på 100%.
Som jeg ser det i dag, så regner jeg aldrig med at komme tilbage på 100%.
Hvis vi skal sætte et tal på så ligger vi vel på 90%.
Og hvad er det så der er problemerne - de 10%?
Det er sådan set det samme som ved sidste status, symptomerne er bare mindre:
- Når jeg går føles senen usmidig. Men nu gør det sjældent ondt.
- Når jeg laver ting som har noget at gøre med balance på benene er jeg ikke så sikker som før. Men jeg er sikrere end ved sidste status.
- Min lægmuskel hæver når den er nedad. Men den hæver mindre end ved sidste status.
- Musklen er stadig mindre end før.
Jeg laver stadig mine øvelser, følger sådan set det program jeg har fulgt hele tiden. Dog skal jeg indrømme, at jeg de sidste to måneder er faldetb gevaldigt af på at gennemføre programmet. Hvor jeg før udførte øvelsesprogrammet ca. seks gange om ugen så udfører jeg det nok ca. 2 gange om ugen nu. Jeg er simpelthen ved at være træt af det.
Jeg får rørt mig mere end før min achillessene sprang. Det skyldes især at jeg er begyndt at cykle med mine børm i skole. Jeg cykler nok 6 km alle hverdage. Det er jeg ret sikker på er godt.
Jeg har bemærket, at jeg ved almindelig udstrækning af det dårlige ben der har jeg svært ved at finde modstand i senen. Jeg har en fornemmelse af at min sene er længere nu end før den sprang.
Med hensyn til den psykiske side af tingene så er det sådan at jeg stort set ikke er bange for at min achillessene skal springe igen. Dog vil jeg sige, at når jeg går på en glat vej, eller hvis jeg skal cykle mens det er glat... så er jeg mere påpasselig end før.
Jeg er på ingen måde nedtrykt eller noget i den stil som følge af det der skete og er ikke rigtigt påvirket af de manglende 10%. Men jeg er også en ret robust model. Den gang jeg havde min støvle på var jeg helt klart påvirket af det; frustreret over de ting jeg ikke kunne og bange for hvordan forløbet ville blive bagefter.
Set samlet så kan jeg nok ikke rigtigt klage. Jeg har en fornemmelse af at jeg kunne være på måske 93% hvis jeg gjorde mere ud af mine øvelser, eller nærmere, hvis jeg fik rørt mig mere. Sådan noget med at gå lange ture, svømme osv.. Og der er så noget som jeg prøver at få gjort mere ved.
Det skal siges, at jeg jo bare er en helt almindelig kontor-fyr som oplevede at achillessenen sprang. Jeg er på ingen måde lægefagligt udstyret. Så det du læser her er jo bare én persons oplevelse. Sådan som helbred og sygehusvæsen fungerer så er der masser af variationsmuligheder. Du kan komme til at opleve et bedre eller et dårligere forløb end mit. Det afhænger af dig, af personale, af familie, af hvordan din krop er skruet sammen.
Hvis du har oplevet at din Achillsessene er sprunget så ønsker jeg dig held og lykke med det. Det er ikke sjovt, men man kommer altså ud i den anden ende og er stort set som man var før. Du er meget velkommen til at skrive en kommentar hvis det jeg har skrevet har hjulpet dig.
Android apps from Jens Bruntt




Comments
Først, tak for beskrivelsen af forløbet, det er rart med lidt indhold fra en person i samme situation, og ikke bare en læge, eller en folder.
Dejligt at læse, at du egentlig ikke er påvirket som du har været tidligere, og at det faktisk er i forbedring, jeg tror også det handler om hvordan man skruet sammen med mere, ifht. hvordan resultatet bliver og selvfølgelig ens intensivitet ifht. genoptræningen. Dit indlæg har helt sikkert hjulpet på at forstå og kan nemt idenficere mig med dig og sådan en skade. Det skal du have mange tak for. Jeg blev spurgt om jeg ville opereres eller ej, jeg valgte ikke at blive opereret, selvom jeg godt er klar over at det tager længere tid, men dermed undgår jeg også de komplikationer der måske kan være i forbindelse med en operation. Når det er sagt, så er der kun en vej frem, det er at tro på det, og gøre en indsats :) batminton var skyld i min delvis bristning af achillessenen,(kunne stadig løfte foden op og ned, uden belastning - dog hvis jeg stod op, føltes det noget så underligt, som om der "ingen" muskel var til at tag imod belastningen. Faktisk skete det 1½ time inde i kampen, så var varm osv (fritids niveau batminton).
det var ordene herfra.
Ha en god dag, og til jer andre der måske læser dette, er i da også velkommen til at skrive en kommentar her, altid rart med flere i samme situation, håber det er ok jeg bruger din blog til det
Hilsen
Martin Schmidt
Posted by Martin Schmidt At 20:16:48 On 19-01-2009 | - Website - |
Som jeg hører det så er man ikke rigtigt selv skyld i at sådan en achillessene springer. Shit happens.
Posted by jens Bruntt At 21:38:48 On 19-01-2009 | - Website - |
Det er godt at høre en beskrivelse af forløbet. jeg synes ikke at er der er så mange ting på nettet om specielt dette emne.
Min achillessene sprang til tennis d. 15/1-2009 og jeg blev opereret d. 17/1 så lige nu ligger jeg og venter til smerterne fortager sig. Jeg blev opereret på Herlev men de behandler ikke ens på alle sygehuse som nogen har skrevet.
Lige nu føler jeg mig godt nok negativ og nedtrykt over hvor handicappet jeg er og det lange restitueringsforløb som venter forude.
Det er ikke noget jeg ønsker at opleve igen og tvivlen ligger i baghovedet om senen bliver ligeså stærk igen. Lægerne mente at den ikke bliver så god som ny!
Jeg har idag fået at vide at jeg kunne begynde at støtte på foden ligeså snart smerterne var væk og at jeg skulle bevæge mig så meget som muligt - dog må det ikke gøre ondt og jeg må selvfølgelig ikke overbelaste foden/senen.
Det lader til at de hele tiden ændre proceduren indenfor dette.
Jeg glæder mig til at de fjerner støvlen og stingene - desværre først om 6 uger. Det undre mig egentlig at stingene skal sidde så længe?
Ellers prøver jeg at udnytte tiden med at læse bøger - både for mig selv og mine børn - og ser frem til at jeg kan lave nogen øvelser og styrketræning med kroppen
Posted by Peter Transø At 00:06:31 On 20-01-2009 | - Website - |
Hmm synes det lyder vildt at du allerede må begynde at støtte på foden?, og har du den ikke i en 30 grader nedadgående vinkel, så det er lidt svært at overhovedet støtte på foden, da den er i sådan en forkert position.
Mon det er godt eller skidt der ikke findes så mange ting omkring dette emne på nettet.
1. fordi der er så få der oplever skaden
2. fordi der er så mange der kommer i bedring, og ikke har brug for at søge råd eller diskussion på nettet
Det kan man jo lige tænke over,
God bedring,
Posted by Martin Schmidt At 07:45:55 On 21-01-2009 | - Website - |
Tak for Din kommentar.
Idag har jeg en støvle på med 3 kiler i så foden er vinklet - om det er 30 grader ved jeg ikke.
Med 2 ugers mellemrum efter operationen skal jeg fjerne kilerne en efter en så de alle er væk om 6 uger. Der skal jeg så til kontrol og få fjernet stingene og bliver så henvist til fysioterapi.
Da jeg skulle tage stilling til behandlingsformen - konservativ eller operation - var det svært at tage stilling til de mange udsagn.
Der foreligger modstridenede undersøgelser hvad der er bedst og hvad chancen er for at det sker igen.
For mig var hovedargumentet at man ville komme sig lidt hurtigere med en operation.
Som Du skriver er det måske ikke så mange som får denne skade? ellers kommer man sig måske rimmelig hurtigt - og samlet set er der mange andre ting som ville være værre at få/eller komme ud for.
Men derfor føler man stadigvæk det er noget skidt når det rammer en selv - ihvertfald den første uge indtil man har affundet sig med situationen.
Det var ordene herfra og jeg har jo tid til at gruble lidt mere over det da jeg ikke løber nogen steder forløbig.
Hilsen
Peter
Posted by Peter Transø At 11:52:12 On 22-01-2009 | - Website - |
Jeg har læst at 10% ved operation får tilbagefald og 20% ved ikke operation får tilbagefald (bristning).
Det er jo blot tal, og desuden har jeg også læst flere steder at man godt kan vende tilbage til sporten, en anden læge siger at jeg nok ikke skal spille de sportsgrene såsom batmin, tennis, håndbold og fodbold igen. Men hvad ved jeg. Man kan altid sætte tingene i perspektiv, og sige, det kunne have været værre, men stadig belastende at fra den ene dag til den anden, er altting anderledes (for en stykke tid forhåbentligt), man glemmer helt hvor taknemmelig man skal være for sin nogenlunde fysiske bevægeligheder man ikke tænker over til hverdag, men hvorfor skal man også tænke over det, når man ikke fejler noget?,
Men jeg er da lidt nysgerrig, sprang din helt over? eller kunne du stadig bevæge foden op/ned? og hvad alder er du, jeg selv er 24 år - og er nu 8 uger siden det skete, så det er noget tidligt, normalt siger man 30-40 års alderen, sker skaden typisk - kunne jeg forstå.
Jeg kan bare huske den ulækker fornemmelse at min fod nærmest ikke kunne "holde igen" stykemæssigt.
Men god weekend,
Mvh:
Martin Schmidt
Posted by Martin Schmidt At 11:24:46 On 23-01-2009 | - Website - |
Jeg har fået lidt de samme tal, men der er vist en engelsk undersøgelse hvor der var flere tílbagefald hos dem der blev opereret end ved konservativ behandling. Har selv ikke læst den men det var min operationslæge som fortalte det.
Det er svært at tage stilling til hvad man skal, men alle de læger jeg spurgte hvad de selv ville foretrække - så sagde de alle operation!
Med hensyn til mig selv så skete det ved tennis. Da jeg accelererede fremad mærkede jeg et smæld i anklen (som en stor tyk elastik der sprang), og så faldt jeg og vidste med det samme hvad der var sket. Ubehagelig fornemmelse.
På skadestuen mente de den måske ikke var sprunget helt men jeg kunne overhovedet ikke støtte på tæerne eller stå normalt - kun bevæge tærerne lidt op og ned når jeg lå på briksen. Underlig fornemmelse at foden ligesom svømmer væk under en og at man ikke har noget hold i den overhovedet!
Under operationen fik jeg at vide at min achillessene var helt sprunget, men desværre ikke i et pænt snit men at den var temmelig flosset så de måtte sy den 2 gange
Jeg må indrømme at jeg nok ligger i den normale ende idet jeg er 39 år - men jeg har altid dyrket sport i mere eller mindre grad.
Jeg har også indstillet mig på at jeg ikke kommer til at spille igen før tidligst om 9-12 måneder.
Det er 1 uge siden jeg blev opereret men det dunker stadigvæk og gør ondt når jeg går på krykker og foden hænger nedad. Så jeg begynder nok tidligst at støtte en smule på den når det er væk - forhåbentlig i næste uge.
Hvor lang tid har Du haft smerter i foden efter det skete?
Jeg går ud fra at Du også har en "Walker" på som min - eller har Du allerede smidt den?
Egentlig synes jeg det er utroligt at senen kan vokse sammen uden operation - specielt hvis den er helt sprunget. Normalt er senen jo trukket væk fra hinanden - ofte flere cm. En af kroppens vidunder.
God weekend
Peter
Posted by Peter Transø At 16:58:46 On 23-01-2009 | - Website - |
OK tak for info, hmm troede det var omvendt med operation og konservativ, ifht. hvad der fleste tilfælde af tilbageflad, men nok om det, som sagt - TAL.
Ok det lyder som om du har haft en rigtig slem en, jeg kan ikke sige hvor slemt min sprang udover jeg efterfølgende godt kunne løfte op og ned på både mine tær og ankel, men ved test af foden, du ved hvor man ligger på maven på selve briksen, og de trykker på lægmuskel, (ligesom med hammeren på knæet-reaktionen) skete der ikke lige så meget som i min raske fod. Så melding var klart: Det er akillesenen, du har sprunget/bristet som de sagde. Jeg kunne ikke få nogen af lægerne til at tag beslutning for mig om den skulle opereres eller ej. Det var et valgt jeg selv skulle tag. Hmmm,
Hvis din sene er helt sprunget over, dvs, du slet ingen kontakt har med foden og bevægeligheden, så skal man opereres, får at samle senen igen. Fik jeg fortalt. Jeg går stadig med MC-walker foden, til på mandag d. 26.1.09 Så skal jeg ind og aflevere den og have undersøgelse, skal nok fortælle dig hvordan det går med svaret herfra.
Mht. Smerterne, var jeg meget øm helt op til øverst del af lægmuskelen, bag knæet, og i selv akillesenen, samt nederste del af hælen, lad os sige hele foden, i lang tid, og tit hævede foden op, så det hele føltes stramt, specielt i starten, hvilket er meget normalt. senere kunne jeg være helt smertefri hvis jeg lå i rigtig stilling (selvfølgelig med følesen af det ikke var normalt), men jeg kunne da sove uden problemer osv, Da jeg fik indstillet foden til neutral stilling (0 grader), gik det fint nok, den føltes dog lidt stramt i selve senen i starten, og allerede nogen timer efter, begyndte det at gøre "ondt" eller følelse ubehageligt. (tror det er fordi foden sidder i en anden vinkel, og er ved at vågne op), faktisk føltes det som om foden sov og brændte indeni hele tiden, dog aftaget mere og mere med tiden, i dag. ca. 8 uger siden, kan jeg sagtens gå rundt på foden med støvlen uden jag og smerter, i kortere tid, dog hvis jeg bevæger foden frem og tilbag i vinkel 30-0 (ned op) kan selve akillesenen godt føles som hmm at den er tørret til og mangler olie, ligesom hvis du har et står og det svier/brænde i den ved kontakt på såret. jeg kan så småt nu mærke at jeg kan spænde i lægmuskel, f.eks. hvis du tager din raske fod ned på gulvet og prøver at spænde i lægmusklen.
Hvis du ikke allerede har set den hjemmeside idrætsforbundet har lavet omkring skader af achillesenen hvor der også findes videor og andet, så kan du lige skrive en mail til mig så kan jeg sende dig link, omkring det.
Schmidt2@gmail.com
Posted by Martin Schmidt At 00:31:00 On 24-01-2009 | - Website - |
Så er jeg kommet hjem igen fra Ortopædkirugisk amb, fra undersøgelse og afslutningen af behandling.
Resultatet var godt og det hele virkede umiddelbart som det skal, iflg. lægen. Og jeg fik et bare hælkiler til skoene, og måtte gerne tag mine krykker med, fordi jeg følte mig godt nok svimmel af at gå rundt, med mine "nye" fod, hjernen har ikke fået den tilsluttet endnu, så det var vist meget normalt. Men nu skal jeg bare ud og gå en masse ture og træne lægmusklen op, da den selvfølgelig er skrumpet noget ind, tager lige et billede af det, så kan jeg lige blive mindet om det en anden god gang
Umiddelbart ser det hele godt ud indtil videre, og det eneste jeg ikke må er hoppe og springe, trapper er også farlige, det næste stykke tid.
Jeg tror jeg tager kontakt til en fysioterapeut der kan hjælpe mig med genoptræning.
Hvis der er spørgsmål, så bare spørg løs. Hvordan går det med dig, Peter - kan du mærke fremgang?
Martin
Posted by Martin Schmidt At 09:40:50 On 26-01-2009 | - Website - |
Tillykke med fremskridtet og at Du nu må undvære Din støvle
Mine smerter har fortaget sig så det nu ikke gør ondt når jeg sidder med benet oppe - kun når jeg går rundt på krykker og benet hænger nedad.
Jeg er dog ved at vænne mig til at have den på 24 timer i døgnet uden at at det generer mig for meget.
Selvom min sene var revet helt over blev jeg alligevel tilbudt konservativ behandling - den kan åbenbart vokse sammen selvom de 2 ender sidder flere cm fra hinanden - det påstod lægerne ihvertfald
Jeg er endnu ikke begyndt at støtte på foden men måske skal jeg prøve det i denne uge.
På fredag skal jeg også tage den ene kile ud og så vente 2 uger til inden den næste ryger.
Hvornår begyndte Du at støtte på foden Martin? Har sygehuset ikke henvist Dig til en fysioterapeut? Det fik jeg at vide at jeg ville få.
Så vidt jeg kunne læse på Jens's forløb så var det anderledes end hvad jeg skal igennem. Hvornår måtte Du støtte på foden Jens? Blev Dine sting også først taget efter 6 uger?
Jeg kender ikke idrætsforbundets hjemmeside så jeg sender en e-mail hvor Du evt. kan give mig linket.
Det var forløbig mine ord herfra og jeg vil da meget gerne høre hvordan det går videre med optræningen.
Hilsen
Peter
Posted by Peter Transø At 22:08:15 On 27-01-2009 | - Website - |
Det var også ca. sådan jeg husker at tingene blev bedre for mig, det du gennemgår går vist efter planen, må man sige.
Min fod hæver ikke mere, og har den ikke gjort i 2-3 uger nu, og hellere ikke efter jeg er begyndt at gå og have den ned ad meget. (kontor arbejde), genoptog arbejdet 1 efter jeg fik rettet min fod til neutral vinkel dvs fra 30 grader til 0 grader.
Mht. hvornår jeg kunne begynde at gå og støtte på foden ca 5 uger henne i forløbet dvs efter jeg havde fået indstillet foden til neutral pos, (gjorde jeg i uge 4), og uge 5 ringede jeg ind fordi jeg var usikker på de hævelser og smerter jeg havde i foden, om det var mening - hvor han forklarede mig det var meget normalt og at jeg godt måtte gå rundt på foden, støvlen skulle nok sørge for der ikke skete noget, 5 min efter, startede jeg med gå rundt på kontoret, stille og roligt, efter 1 uge, var det allerede bedre, og ca i uge 7 kunne jeg gå rundt uden krykker. og nogen vilde smerter, primært i hælen fordi den har haft en så lang pause.
Nu til dit andet spørgsmål. omkring henvisning til fys.ter. og genoptræning, der må jeg fortælle en dårlig nyhed: Da jeg var til den klinisk undersøgelse spurgte jeg til omkring genoptræning og der var melding du må gå en masse ture og gerne svømme, og cykle må jeg også gerne. Du må ikke hoppe og springe, trapper skal du også være ekstra opmærksom på.
Ok, hvad med genoptræning osv?, det var der ikke ngoet af var melding.
Jeg har så efterfølgende undersøgt det og pr. 1 januar 2007, er det ikke sygehusets ansvar omkring genoptræning det var kommunen, hvis jeg forstår det korrekt, har også skrevet til patientvejledningen til mit område. Jeg har så selv valgt at starte hos en fysioterapeut, der skal hjælpe mig med øvelser med mere. Han gav fortalte mig nogen øvelser som f.eks at gå med bar fødder derhjemme her i starten fordi der blandt andet sidder nogen (kan ikke huske ordet) men lad os kalde det sensor på hælen der skal få styr på balancen og styrken i fodgrebet.
derudover skal jeg lave noget med at stå på 1 ben, altså på den skadet, for at få balance igen (hold op det er svært), og sidste øvelse er løft mig op på tær, ved at ligge mig ind over et bord og benene ned på jorden, og så bruger man så bordet til at tag vægten hvis det er for hårdt. Lad mig sige det sådan: jeg ligger næsten på bordet, haha. Jeg har INGEN kræfter i det skadet ben. hvis jeg prøver at stå på tær falder benet bare sammen, slet ingen modstand/styke faktisk ubehageligt, og hvis jeg virkelig prøver at løfte til, strammer det meget i akillesnenen og gør ondt samtidig.
Så regner med det er meget normalt disse ting. Derudover når jeg går i dag (går med 1cm hælekil i skoen) så halter jeg stadig. Men gør ikke ondt når jeg går, kun hvis foden bliver for stram i akillesenen ledet.
men nu er det også kun 2 dage siden.
til det positive, så cyklede jeg på arbejde i dag, og igår kørte jeg bil igen.
når jeg cykler bruger jeg hælen på pedalen, ellers går det ikke, når jeg kører bil så har jeg faktisk ikke de store problemer, udover det er hårdt efter ca 15 min at bruge koblingen (venstre fod skanden er sket)
håber det giver mening, og indsigt i hvad der foregår.
Men vi skrives ved.
Martin
Posted by Martin Schmidt At 09:19:11 On 28-01-2009 | - Website - |
Hej Jens
Kan du huske hvordan det var i starten da du skulle til at begynde at gå, smerte mæssigt, haltede du?, hvordan det var at løfte sig op på tærene
generelt?
Martin
Posted by Martin Schmidt At 09:53:43 On 29-01-2009 | - Website - |
Løfte sig op på tæerne - ha! Det var kun noget jeg kunne gøre når begge arme og det andet ben hjalp til. Meget som det du beskriver i nr 11 ovenfor.
Jeg laver stadig den der øvelse ved køkkenbordet og der er stadig ikke nær de samme kræfter i det dårlige ben. Men det er da meget meget bedre end i starten.
Mhs til at halte... jo, det gjorde jeg. Eller... det var ihverttilfælde tydeligt at ham der går da ikke helt normalt.
Min fys. sagde at det var vigtigt at få hele foden med til at gå: hælen i gulvet først og så helt ud i tåspidserne; ikke bare klaske foden fladt i gulvet. Så det tænker jeg faktisk stadig på. Jeg tror faktisk at jeg klasker den anden fod mere fladt i gulvet
Smerter... Jo, det var der også. Ikke lige med det samme, men jo mere jeg gik jo mere kom der smerter. Ikke sådan sindssygt med smerter, men de var der.
Jeg sammenligende lige mine lægmuskler i går. Det skadede ben er stadig meget mindre end det andet. Vildt!
Posted by Jens Bruntt At 20:11:08 On 29-01-2009 | - Website - |
Jeg måtte lægge vægt på min fod da min støvle var rettet op til 0 grader. Ind til det punkt var det strengt forbudt at lave noget der lignede at gå på det ben.
Ind til det punkt hvor jeg måtte gå på benet brugte jeg iøvrigt meget en rygsæk. Så kunne jeg transportere udstyr rundt i huset (te-kanden og den bærbare computer f.eks.).
Mine sting blev aldrig fjernet. Det sidste jeg så til hospitalet var da støvlen blev taget af. På det tidspunkt var der en sygeplejerske der tog et kig på stingene og sagde - "nå, han har brugt den tråd der opløser sig selv".
Posted by Jens Bruntt At 20:20:58 On 29-01-2009 | - Website - |
Tak for tilbagemeldningen.
I fredags tog jeg den første kile ud så nu strammmer det lidt i achillesenen.
Det er minimalt jeg kan støtte på foden inden det begynder at gøre ondt, men jeg prøver også når jeg sidder ned at støtte lidt/give foden lidt modstand for at den er lidt aktiv.
Jeg sad og kiggede i mine papirer fra sygehuset og der står at jeg efter 14 dage må begynde at støtte på foden.
Men som med Jer tror jeg det tager lang tid inden at jeg kan gå ordentlig.
Jeg bruger også en taske eller rygsæk når man skal bugsere ting rundt i huset - men hold op hvor er man handicappet.
Med hensyn til bilkørsel så bliver det spændende at se hvordan jeg klarer det i starten. Det er jo min højre fod "speederen" jeg belaster
Så også under VM i håndbold at en af de tyske spillere fik revet sin achillessene over. Stakkels ham - han kommer ikke til at spille det første ½ år - jeg føler med ham.
Tak for linket Martin. Jeg har kigget lidt på det men jeg kunne ikke finde nogen videoer.
Jeg har også talt med andre som har fået revet achillessenen over og de kan alle mærke forskel selv flere år efter.
Men samtidig siger alle at de nok ikke altid har været konsekvent nok med genoptræningen.
Det kræver nok meget selvdiciplin at blive ved - selv efter at man synes det går nogenlunde.
Vi skrives ved
Peter
Posted by Peter Transø At 12:01:59 On 02-02-2009 | - Website - |
Snak med din læge om hvornår du må køre bil. Jeg tror, at du skal passe på med at gøre det for tidligt af to årsager:
- Kan du reagere hurtigt nok med den ødelagte for i katastrofe-situationen og er den stærk nok til at trampe hårdt i pedalen?
- Hvis du kommer i katastrofe-situationen inden senen er stærk nok risikerer du vel at den springer igen.
Bare en tanke...
Posted by jens Bruntt At 19:38:15 On 02-02-2009 | - Website - |
Tak for tippet.
Jeg har selv ikke tænkt så meget på det endnu da jeg jo først skal have støvlen af - men Du har ret at det godt kan være en hård belastning - både på speederen og bremsen. Vil tage det op med lægen når jeg skal til kontrol om en måned.
Det kan være Jens har en kommentar til dette - afhængig af om han også havde det på højre ben?
Hilsen
Peter
Posted by Peter Transø At 21:13:55 On 02-02-2009 | - Website - |
Min var også højre. Jeg kan ærligt talt ikke huske hvornår jeg begyndte at køre bil igen....
Posted by jens Bruntt At 11:46:12 On 03-02-2009 | - Website - |
Har lige fået sendt denne hjemmeside fra min kæreste da jeg lige har været på sygehuset og fået dårligt nyt. Og jeg må sige det er endelig dejligt at snakke med nogen der forstår hvad man siger, når man fortæller en masse ting om ens fod. Min achilessene sprang d. 15/12, og jeg blev så opereret d. 16/12. Jeg havde den i gips i 14 dage, og så efter de 14 dage startede det hele så med den robocop støvle. Først i 30 grader og så nedreguleres hver uge. MEN da den sidste uge så kom d. 19/1 hvor den skulle i 0 grader, og jeg måtte begynde at støtte på den, fjernede de de sidste par sting inde i såret, og bad mig så gå en uge hvor jeg skulle støtte på foden, og så skulle jeg ha støvlen af ugen efter d. 27/1. Der var lige en lille åbning i såret, men det ville hele af sig selv. Da vi var kommet til fredag d. 23/1, kiggede vi lige til fode, og plasteret var totalt gennemblødt. Vi ringede til vagtlægen, og da vi kom derned kunne han godt se det ikke så skide godt ud. Han mente han kunne se selve senen, så han satte et nyt plaster på og jeg skulle starte med decilin, så der ikke ville komme betændelse i såret. Hvis det blødte igennem igen, skulle jeg komme lørdag, og få det skiftet. Ganske rigtigt, lørdag eftermiddag var det blødt igennem igen. Vi tog afsted igen, og en nye læge sagde så at det kunne ikke syes sammen igen. Det skulle hele af sig selv, og det ville ta en helvedes lang tid. Så han skiftede igen plasteret, og sagde jeg skulle komme igen søndag hvis det var blødt igennem igen. Søndage formiddag kiggede vi igen, og ja det var blødt igennem igen. Vi måtte afsted til vagtlægen, og endelig en læge der vidste hvad han havde med at gøre. Han kiggede en gang på såret, lukkede det samme plaster til igen, og sagde at han ringede op på skadestuen og sagde jeg kom derop med det samme. Der vår åbent ned til senen og det kunne ikke hele selv. Jeg tog på skadestuen, og efter en times tid, blev jeg kaldt ind. Lægen stod og kiggede på såret, og måtte da også kalde på hans bagvagt da han ville ha en andens mening også. Og ganske rigtigt så skulle jeg ind og opereres igen. De var nød til at skrabe de gamle sårrester væk, og prøve at sy det sammen igen. Det tog ikke lang tid, og jeg var da også hjemme 2 timer efter. MEN derefter skulle jeg så holde den i ro så det kunne hele. Jeg blev syet sammen sidste søndag d. 25/1, og havde så en tid til at få min støvle af d. 27/1, men det blev det jo ikke til. Siden har jeg så været deroppe til kontrol i fredags, og var det igen idag. De var så nød til at ta mine sting idag, da min hud var ved at være så svag derned, så trådene ikke kunne holde det sammen længere. Så de satte et par strips på, og håbede så det ville se bedre ud på fredag hvor jeg skal derop igen. Kan udemærket følge jer når I skriver frem og tilbage med hvornår man må gå, og hvornår man må cykle og den slags. Jeg havde virkelig set frem til at skulle ha den støvle af sidste tirsdag, så jeg kunne komme igang med genoptræningen igen, men sådan skulle det ikke være. Men jeg må indrømme det har hjulpet lidt, at jeg har læst hvad I har været igennem også.
Men er glad for min kæreste sendte denne hjemmeside til mig. Håber I kan bruge lidt af det jeg har skrevet selvom det nu ikke er en lykkelig historie endnu.
Hilsen Rune
Posted by Rune Rasmussen At 16:10:38 On 03-02-2009 | - Website - |
Fy for pokker en omgang du har været igennem der. Det kommer nok til at gå bedre anden gang. Det skal det.
Som du skriver: Der er mange måder at komme gennem sådan et forløb. Det føles virkelig som om der er forskellige "skoler" for hvordan sådan en gang Achillessene-ruptur skal klares.
Posted by jens Bruntt At 17:03:00 On 03-02-2009 | - Website - |
Ja lige præcis, men stadigvæk så er det rart lige at komme af med, til folk som har været i samme båd. Så bliver det forstået på en anden måde. Jeg håber ikke der er andre der skal igennem det her, for som du også skriver så held og lykke. Det er en lang proces. Men man brænder bare mere og mere for at komme igang med genoptræningen, så man kan komme nogenlunde tilbage til en normal hverdag. Men igen tak fordi du har åbnet denne blog. Det er fedt at høre andres opfattelse af denne super skade.
Posted by Rune At 18:08:48 On 03-02-2009 | - Website - |
Posted by jens Bruntt At 18:18:12 On 03-02-2009 | - Website - |
Posted by Rune At 21:05:06 On 03-02-2009 | - Website - |
Og velkommen på bloggen, jeg er som du også en af dem der bruger bloggen her til at snakke med andre i samme båd.
Det er da godt nok en ordentlig omgang du har måtte starte med, men jeg kender flere der har måtte lade sig operere igen, da det ikke er gået som planlagt, og som i dag har det fint.
Til orientering, det er ikke alle steder/sygehuse de tilbyder genoptræning, jeg har måtte kontakte patientvejledningen her i SydDanmark, da Esbjerg sygehus ikke mente der skulle genoptræning til, og gav mig hellere ingen øvelser med hjem. Blot "gå og cykel en masse, svømning er også godt", men svaret fra Patient vejledningen var altså efter jeg tog kontakt til dem:
"J.f. vejledning om træning i kommuner og regioner – december 2006 www.im.dk/publikationer/traening_kom_regioner/Vejledning_traening.pdf skal lægen inden udskrivelse fra sygehus (omfatter sengeafdeling, ambulatorium og skadestue) vurdere om patienten har et behov for genoptræning efter udskrivning fra sygehus. Hvis der er et lægefagligt vurderet behov for genoptræning efter udskrivelse fra sygehus, skal lægen eller anden sundhedsperson udarbejde en genoptræningsplan, som giver patienten ret til genoptræning i enten sygehus (ud fra bestemte kriterier) eller kommunalt regi.
Ud fra din beskrivelse tolker jeg, at lægen i ambulatoriet har vurderet, at du ikke har et behov genoptræning.
Jeg kan anbefale dig at kontakte din egen læge, som eventuelt kan rådgive dig i dit videre restitutionsforløb."
Med andre ord, man bør kræve ordentlig genoptræning, jeg selv går til fys. 1 gang i ugen på egen regning.
Det bør du stille som krav, specielt nu hvor det er så længe du skal gå med benet i ro, og din lægmuskel sandsynligvis er blevet tydeligt mindre.
God bedring!
Martin
Posted by Martin Schmidt At 18:03:32 On 04-02-2009 | - Website - |
Det er godt nok et skidt forløb Du har været igennem der, men jeg håber at det går godt - det skal det!
Det undre mig endnu engang hvor forskelligt man bliver behandlet for den samme skade og de forskellige instrukser man får afhængig hvor man bor og bliver behandlet.
På hvilket sygehus er Du blevet opereret?
Som Du kan se af mit forløb ovenover så fik jeg støvlen på med det samme - ikke noget med gips.
Derudover går der 2 uger mellem hver gang en kile skal fjernes, og stingene ryger først 6 uger efter operationen.
Vi ser frem til at høre den lykkelige slutning på det.
Til Jens - undskyld forvekslingen.
Kan Du mærke noget idag når Du køre bil - også ved længere strækninger?
Hilsen
Peter
Posted by Peter Transø At 18:49:42 On 04-02-2009 | - Website - |
Ja jeg har også kunne forstå på alt det i har skrevet at der er forskel på hvor man bliver opereret. Det virker lidt mystisk, men sådan er det jo nok. Jeg er slet ikke kommet til fyssen endnu. Jeg har stadig støvlen på og går stadig med krykker, for den skal ha ro, så de har vurderet at støvlen giver den ro, og så må jeg ikke støtte på foden overhovedet. jeg har fået en tid til fys på mit sygehus på tirsdag, så ja der vil jeg lige høre med fremtiden, om det er noget jeg selv skal klare eller det er noget jeg skal til på sygehuset. Men alt afhænger af hvad de siger i morgen når jeg skal til kontrol med såret. Var desværre derinde igen i går, da det var blødt igennem.
og tak for den fine velkomst for resten.
Hilsen
Rune
Posted by Rune At 13:44:30 On 05-02-2009 | - Website - |
Hvis jeg en hel dag er til møder, altså grundlæggende har benet i gulvet 10 timer i streg så er jeg øm og føles stram lige omkring der hvor jeg blev opereret; og det kan gøre lidt ondt.
Jeg er en kontor-fyr (IT-branchen) med hjemmearbejdsplads i 90% af tiden, og der sidder jeg typisk med benet på en skammel i halvdelen af tiden. Og på de dage er der ikke rigtigt noget med ømhed og den slags.
Men hvis vi bare ser på det med bil... Så kørte jeg da hjem fra Paris sidste sommer (2008) i et hug, og det kunne jeg sagtens.
Posted by jens Bruntt At 08:33:04 On 06-02-2009 | - Website - |
Hvordan går det med jer?
Med venlig hilsen
Martin Schmidt
Posted by Martin Schmidt At 14:59:47 On 19-02-2009 | - Website - |
Til de nyopererede, rigtig god bedring og hav tålmodighed, for det er langvarig, så forsøg at holde humøret oppe, det var jeg ikke så god til, set i bakspejlet
Posted by Kirsten Alstrup At 11:46:10 On 22-02-2009 | - Website - |
Interessant med de der MBT sko, dem har jeg også luret lidt på at købe. Det vil jeg overveje igen.
Posted by Jens Bruntt At 11:52:51 On 22-02-2009 | - Website - |
Jeg har ikke været inde på siden her et stykke tid, men det er fedt at se at der kommer flere til.
Det er et godt initiativ af Jens
Hos mig går det heldigvis fremad og der er lys forude. Jeg glæder mig til at kunne gå i normale sko igen.
Det er nu lidt over 5 ½ uge siden jeg blev opereret, og jeg skal have min støvle af om knap 2 uger.
Indtil nu har jeg haft et nogenlunde godt forløb, dog fik jeg en lille forskrækkelse 3 uger efter operationen da jeg skulle forcere en trappe. Min krykke gled ud og jeg faldt ned på støvlefoden så jeg fik et smæld i foden. Det endte selvfølgelig med smerter i foden og for en sikkerheds skyld satte jeg kile nr. 3 ind igen for at aflaste foden (havde ellers fjernet den ugen inden).
Det tog 4-5 dage at komme sig igen hvorefter jeg fjernede kilen igen og begyndte at støtte mere på foden.
2 uger efter operationen begyndte jeg at støtte lidt på foden og efter 3 ½ uge begyndte jeg at sætte fuld vægt på støvlen.
Det er egentlig gået godt og jeg regner med at fjerne den sidste kile på fredag.
Idag kan jeg gå/humpe rundt uden krykker - dog kun indedørs
Det er dog begyndt at nive lidt i huden idet jeg stadigvæk har stingene i.
jeg synes også at jeg begynder at blive lidt øm i senen - men jeg ved ikke om det bare er fordi jeg er begyndt at belaste den mere igen
Det er underligt og lidt uhyggeligt at se hvor meget min læg er skrumpet i forhold til det raske ben. Det kommer til at kræve meget træning
Det er dog kun til anklen at benet er svundet ind. Hele foden er stadigvæk hævet hvilket undre mig. Jeg havde regnet med at det ville blive bedre når man begyndte at bruge den mere. Hvordan var det med Jer og hvor lang tid vare det evt.
Jeg synes også at huden er lidt følelsesløs på oversiden af foden - specielt hen over storetåen - men det er måske p.g.a. støvlen som altid er lukket foran så forfoden holdes nede. Er det noget I andre har oplevet
Hvordan går det med Dig Rune - er såret ved at være helet? Hvor var det at Du havde åbningen og hvor stort var det egentlig?
Hvad med Dig Martin - går det efter planen med genoptræningen?
Hilsen Peter
Posted by Peter Transø At 22:36:51 On 25-02-2009 | - Website - |
OK, vil lige forsøge at svare på dine spørgsmål:
omkring senen kan jeg oplyse at det er jeg ret sikker på at normalt, sådan havde/har jeg det også, kan dog mærke for hver uge at den bliver mindre øm og mere stærk. Er stadig tyk i akillesenen, forstil dig din raske akillesenen måske er på størrelse med lillefingeren når man holder om den, så er den skadet nok ligeså tyk som en tommelfinger, til sammenligning.
Jeg har taget et billede af mit ben/læg, lige efter jeg fik støvlen af, der var virkelig en kæmpe forskel på muskelmasse og generel størrelse, hold da op!!. I dag er der stadig forskel, men ser bedre ud :)
ifht det med at det er følelsesløs i foden, er meget normalt, din hjerne kobler den del af foden af når det sidder i låst stilling over længere tid, det tager lige nogen dage at vågne op, du kan også godt blive lidt svimmel når støvlen tages af. Gjorde jeg i hvert fald. 1 dags tid tog det.
Ifht mig selv op genoptræning skal jeg til fysioterapeut igen i morgen, nu er jeg på hver 14 dags tager jeg der ind, ellers har jeg gået der 1 gang i ugen, hvor jeg får lært nogen øvelser, snakker om hvordan det går, og så får jeg lige masseret den igennem, så den bliver mere smidig efter.
I dag kan jeg næsten løbe, selvom det kun er en måned siden jeg fik den af..
Man kan ikke se på mig jeg har været skadet mere, (jeg kan kun selv mærke det), jeg kan hoppe, men må jeg ikke rigtig gøre før om nogen mdr. så det lader jeg vær med. Når jeg løber laver jeg stadig den "forkete bevægelse" som jeg gjorde da jeg startede med at gå igen, det sker ikke nu hvor jeg går. Jeg kan gå op og ned af trapper som jeg gjorde inden skaden, i starten var senen virkelig stram/øm så jeg måtte tag 1 skridt af gangen på trappen nedad. Jeg kan cykle, uden problemmer i starten var den øm, er den ikke mere,
Jeg tror mit forløb er rigtig godt gående. Men er stadig ikke på de 100% som før.
Martin
Posted by Martin Schmidt At 10:07:48 On 26-02-2009 | - Website - |
Godt at høre fra jer igen. Er glad for at høre at det går nogenlunde med jer. Det går desværre ikke så skide godt med mig. Jeg har rundet de 3 måneder og går stadig med en åbent sår. Har gået til kontrol 2 gange om ugen den sidste måned for at få skiftet min forbinding, og har fået forskellige forklaringer hver gang. Lige da jeg var blevet opereret anden gang blev jeg tilset af en overlæge som havde mange års erfaring, og det skulle behandles som et åbent sår. Det ville ta lang tid, men der var ikke mere de kunne gøre. De startede med 1 måned, så var der en anden læge som sagde 2 måneder eller mere, og så var der godt nyt at det var begyndt at hele, og så var der ikke sket noget nyt. Nu hvor der er gået 1 måned efter hvor såret sprang op, efter jeg var blevet opereret anden gang, har jeg et sår som er 2,5 cm bredt og 4,5 cm langt og
senen er stadig synlig. Heldigvis er der ikke sket noget med senen. Den får bare lov at hele godt og grundigt. Men til kontrol i fredags, var der igen en ny læge og han ville ikke behandle det åbent mere. Han tilkaldte en anden overlæge som hurtigt kunne konstatere at det ville ta omkring 6 til 12 måneder om at hele som et åbent sår. Det så ikke godt ud, og jeg skulle nok ind og ha skåret alt det bindevæv og senevæv væk, og så ha sat noget der hedder vag ned i såret. Såret havde ingen chance for at hele når der så sådan ud. Der var alt for meget snask i såret. Men han forklarede jeg skulle til kontrol ved en af deres bedste traumelæger, som skulle vurdere om det kunne lade sig gøre, og hvad der så skulle ske. Men det kan først lade sig gøre på fredag, da han ikke er der før. Det er mega frustrerende, da jeg ikke kan få en konkret forklaring på hvad der skal ske, og de bare udskyder det hver gang jeg er til kontrol. Jeg håber jeg kan få en forklaring på fredag, ellers skifter jeg sygehus. Min kæreste blev så frustreret i fredags at hun søgte på sårhelingscentre i DK. Der er to sygehuse som har sådan et center, og det er Odense og KBH. Hun fandt en overlæge på sårhelingscentret i KBH, og ringede til ham med det samme, for at høre om det var normalt. Han var utrolig hjælpsom, og forklarede at det var alt for lang tid at gå med det. Han mente der var en der havde lavet noget lort. Han sagde at det vag skulle have været på allerede da såret sprang op for det ville hurtigt hjælpe så det ville gro sammen. Vag er som en støvsuger, som renser såret hele tiden og holder det frisk. Det burde kunne hele på 3-4 uger. Men som han sagde ham fra KBH, så er sygehuse aldrig glade for at henvise til andre sygehuse, men jeg prøvede alligevel at høre om de ikke ville henvise til Odense, men det var kun ham traumelægen der kunne det. Typisk, men hvis han ikke kan gøre noget på fredag så må jeg vride en henvisning ud af ham. Men kæft jeg længes efter at gå. Det er helt vildt, og specielt forbi jeg flyttede sammen med min kæreste i Odense i lørdags, så havde det rigtig dårligt med bare at sidde og ikke kunne lave noget. Men det er dejligt lige at få en status på jeres forløb, for det kan jeg jo også bruge når jeg engang kan gå igen. Og min genoptræning får virkelig en skalle når jeg skal igang.
Rune
Posted by Rune At 14:44:50 On 02-03-2009 | - Website - |
Godt at høre fra dig, det er daogså ringe man ikke bare få den "bedste/korrekt" behandling, eller det er selvfølige nemmere sagt end gjort, men jeg tænker bare at det er en stor omkostning i sig selv at du skal gå sygmeldt i så længe, både offentligt og privat mæssigt. I øvrigt kan jeg fortælle dig at jeg flyttede i lejlighed fredagen, sammen med kærsten 2 dage før jeg selv skadet akillesenen.
Så jeg ved godt hvad du mener med at man bare sidder der og "kigger", det kan være lidt hårdt.
Ja genoptræning er man vild motiveret for, jeg kan nu som Jens selv, opleve dage hvor jeg helt glemmer det, desværre, men det er nok fordi jeg ikke tænker/Mærker til det så meget som da jeg lige kom igang med at gå igen. Jeg forsøger dog at huske det hver dag, flere gange om dagen med genoptræning af forskellige øvelser, på arbejdet, i hjemmet osv. Rune hvor gammel er du?
God bedring.
Med venlig hilsen
Martin Schmidt
Posted by Martin Schmidt At 12:11:23 On 03-03-2009 | - Website - |
Ja der er ingen tvivl om at det er frustrerende for både mig og mit arbejde at jeg er sygemeldt så lang tid. Men heldigvis kan jeg arbejde hjemmefra, men igen det er ikke det samme som at være på arbejde. Men der er desværre ikke så meget jeg kan gøre. jeg er lidt magtesløs i det her tilfælde..men prøver at holde humøret højt. ja okay så ved du også hvad det vil sige bare at sidde og kun kan se på..nogle siger det må være super, men når man har gået sådan i lang tid, så begynder man at længes efter at kunne gå og gøre en masse ting.
ja det er nemt for mig at sige at jeg vil gi den en skalle med genoptræningen, men er også sikker på der ville komme nogle dage hvor jeg måske ikke lige er så ivrig som i starten, men det må man ta med. Det vigtigste er at man får foden igang igen. Jeg er 27, så de kan ikke forstå hvorfor det ikke vil hele...og jeg ryger heller ikke...jeg er nok en ung mand i en 90 åriges krop
Hilsen
Rune
Posted by Rune At 14:32:23 On 03-03-2009 | - Website - |
Ja, jeg forstår hvad du mener med man føler sig magteløs og tingene bare ikke var som før, på no time!!, men omvendt så oplever man tingene i en anden perspektiv og det kan også være sundt i sig selv.
Jeg spurgte til din alder, fordi jeg var nysgerrig, typisk er man 30-40 år når akillesenen går sig en tur. Jeg er selv 24 år. Jeg fik min støvle af den 26 januar 2009.
Jeg gik fra sygehuset med krykker, indtil jeg kom hjem så smed jeg krykkerne. du skal helt sikkert forvente at det virke utrolig underlig at gå igen, første gang, jeg blev også meget svimmel, men det er helt naturligt. da hjernen har en anden idé om hvornår foden rammer jorden osv, end den er vant til.
Men jeg hører gerne fra dig, hvordan det er gået med dig, jeg valgte forresten ikke at blive opereret. Så jeg ved ikke hvor slemt skadet min akillesene har været udover at jeg kunne bevæge foden op og ned liggende på briksen, efter skaden. Dog kunne jeg ikke gå og min lægmuskel føltes "koblet fra".
Posted by Martin Schmidt At 16:02:21 On 03-03-2009 | - Website - |
Godt at høre fra jer igen.
Jeg er dog ked af at høre om Din situation Rune. Det er dybt kritisabelt at der først er en læge som laver noget lort og bagefter ikke får det behandlet ordentligt.
Jeg håber virkeligt at Du får skiftet sygehus og kommer til hos nogen ordentlige eksperter som kan hjælpe Dig.
Jeg har selv fået støvlen af i sidste uge d. 9. marts hvor de også tog stingene. Det gjorde lidt nas da de var begyndt at vokse fast i huden.
Det er vildt underligt at gå uden at have støvlen på.
Men ellers fik jeg ikke meget ud af lægen på sygehuset. Da jeg spurgte til genoptræning fik jeg at vide at jeg skulle passe lidt på men ellers få gået og cyklet en del. Jeg spurgte til en henvisning til fysioterapi men det mente han ikke ville hjælpe.
Hos min egen læge bad jeg så om henvisning til fys. Han fortalte at kommunen har et optræningscenter hvor jeg egentlig skulle henvende mig. Da han ringede blev det bekræftet at de gerne ville hjælpe mig, men da der var en lang venteliste vidste de ikke hvornår jeg kunne komme til
Min kommentar til det var "Bare stik mig henvisningen og jeg betaler selv
Har været der en gang og fik at vide at mine muskler i foden og læggen er noget nær ikke eksisterende
Desuden er min fod/underben stadigvæk meget hævet - selvfølgelig mest om aftenen.
Af fys'en har jeg fået forskellige øvelser - venepumpeøvelser for at få gang i cirkulationen og et par andre for at træne musklerne.
Har også fået at vide at hævelsen kan vare i mere en et ½ år
Jeg har også prøvet at cykle en gang men det var lidt shaky - kunne også kun træde på pedalen med midtfoden/hælen.
Men det er nok noget jeg skal gøre mere ved + svømning.
Jeg skal også selv massere selve arret og achilles senen for at forhindre arvævet i at vokse fast i senen.
Men det går bedre for hver dag så jeg er optimistisk - skal dog huske at træne lidt hver dag som I også siger
Det var mine ord herfra og jeg glæder mig til at høre om Jeres fremskridt.
Hilsen Peter
P.S. har også været ude og køre bil og det gik over al forventning
Posted by Peter Transø At 20:41:21 On 18-03-2009 | - Website - |
Tillykke med det!!! godt at læse at det går fremad.
Ja det er også på egen regning jeg går til fys, hver 3 uge ca. jeg regner med jeg tager til det en gang mere så stopper jeg det, fordi der er ikke mere at komme efter så hellere spare de 150 kr det koster hver gang.
Min hæver ikke op, den er altid hævet ved akillesenen forestil dig at den raske er ligeså tyk som en lillefinger, så er den skadet konstant tyk som en tommelfinger fra hælen ca og så op til lægen hvor muskel starter, det må være arvæv som du siger, jeg håber bare det forsvinder også.!!, men er blevet mindre end det har været.
men det er for vildt så hurtigt en muskel forsvinder ved inaktivitet.
Men vi snakkes ved,!
Martin
Posted by Martin Schmidt At 14:42:43 On 19-03-2009 | - Website - |
Den 28 sep. 2008 bristede min achillesene helt, og jeg blev opereret den 29 sep. 2008.
Jeg gik med moon walkerstøvlen i 6 uger, derefter skulle jeg selv stille på den 5 grader i ugen.
Da de pillede min støvle af blev jeg ikke tilbudt nogen form for genoptræning og måtte klare det hele selv.
Efter 3 mdr. ca. gik det op for mig at jeg kunne ikke klare det alene. Jeg kontaktede min praktiserende læge som henviste mig til ortopædkirugisk amba.
Jeg kom til kontrol, og har nu den sidste tid gået ved en kommunal fysioterapeut to gange ugl.
Min behandling går i ultralyd scanning, massage, og diverse genoptrænings øvelser som skal styrke mig.
Jeg øver en del ballance, og det at gå normalt ned af trapper (hvilket jeg synes er meget svært).
Mit ben hæver en del stadig, det gør til tider ondt og jeg er meget træt i det.
Min uddannelse er blevet stoppet og min kontrakt opsagt pga sygdom. Ærligt synes jeg det hele på godt jysk er noget træls lige nu.
Mvh. Jette
Hav en god dag
Posted by Jette Øhlenschlæger At 12:23:17 On 26-03-2009 | - Website - |
Lægerne kan flikke den sammen. Og derefter er der ikke styr på det. Man skal være heldig, hvis man blivet tilbudt en eller anden form for hjælp med at komme i gang igen. Og det er helt forkert. Dårlig brug af pengene.
Øv
Posted by Jens Bruntt At 16:53:30 On 26-03-2009 | - Website - |
Så er jeg tilbage på job efter godt 3 1/2 månedes sygedom. Jeg afleverede min støvle og krykker i fredags. Sidste fredag fik jeg af vide at jeg skulle begynde at gå på benet uden krykker, og det gik fint. Den er dog stadig stiv, men det går fremad. Mit sår er ikke helt groede sammen, men der kan ikke ske mere med det. Jeg kørte allerede bil 3 dage efter jeg fik lov at gå, uden problemer, så det er dejligt. Men jeg starter hos fys på sygehuset på torsdag, men ved stadig ikke om det er en engangs forstilling, eller det gælder flere gange. Det må tiden vise på torsdag. Men vil da prøve at presse dem til at jeg kan komme flere gange dernede uden omk. selvfølgelig. Godt nok har jeg fået en god service i de 3 måneder, men de skylder sgu lidt efter den omgang jeg har været igen. Ellers er det dejligt at komme igang så nu skal der arbejdes hårdt med genoptræningen. Godt at høre at det går fremad med jer også. Men man er jo nok nød til at tænke positivt når det er arkillesene det drejer sig om. Det er en lang proces. Men jeg vender lige tilbage når jeg har været til fys, om jeg er mere heldig.
Posted by Rune Rasmussen At 12:27:54 On 30-03-2009 | - Website - |
kanon!! - tillykke med det, endelig lykkedes det. Det har været en hård omgang for dig. Ja du skal presse max på efter de har lavet sådan en fejlvurdering, beklageligvis, men derfor skal du også have den bedste mulige hjælp IMO.
Jeg har faktisk ikke været ved fys i snart 3 uger og jeg har valgt at stoppe med det, eftersom jeg ikke føler at det er nødvendigt mere, jeg træner den slet ikke mere, udover det at jeg går rundt, jeg kan gå på tær igen, selvfølgelig ikke så godt som før skaden, men det er gået utroligt stærkt og godt for mig indtil videre, jeg tror at det har givet bonus at jeg få timer efter jeg kom af med støvlen tog ind til fysioterapeut og fik snakket genoptræning med mere, jo før jo bedre, siger man jo. Alt i alt er jeg ret tilfreds.
Martin
Posted by Martin Schmidt At 19:38:36 On 01-04-2009 | - Website - |
Tak for det. Ja det er helt kanon at være uden krykker. Godt nok er mit sår ikke helet endnu, men bare det at kunne gå igang med genoptræningen er kæmpe for mig.
God weekend.
Rune
Posted by Rune At 10:20:00 On 03-04-2009 | - Website - |
Tak for det. Det er en fornøjelse at være uden krykker, selvom mit sår ikke er helet endnu. Men bare det at jeg kan gå igang med genoptræningen er kæmpe for mig. Jeg var til fys igår, hvor jeg fik nogle øvelser, og så skal jeg derind igen om 3 uger. Det er sgu fedt at være igang igen. Lige efter jeg læste din mail prøvede jeg at gå på tæer. Der var jeg sgu ved at ryge på røven. Det er jeg ikke klar til endnu.
God weekend.
Rune
Posted by Rune Rasmussen At 10:25:25 On 03-04-2009 | - Website - |
jeg har været inde og læse om sådan en skade, men der er jo 1000 svar på sådan en skade
Mvh
Heidi
Posted by Heidi At 16:07:40 On 16-06-2009 | - Website - |
<br />jeg har været inde og læse om sådan en skade, men der er jo 1000 svar på sådan en skade
<br />
<br />Mvh
<br />Heidi
Posted by Heidi At 16:10:48 On 16-06-2009 | - Website - |
<br /><br />jeg har været inde og læse om sådan en skade, men der er jo 1000 svar på sådan en skade
<br /><br />
<br /><br />Mvh
<br /><br />Heidi
Posted by Heidi At 16:13:27 On 16-06-2009 | - Website - |
Ærgerligt. Nu er jeg jo ikke læge... Hvis vi taler om alvorligt fodbold, hvor du virkelig rykkker til, går ind i tacklingerne med fuld gas osv.... Mjah... Jeg turde ikke selv gøre det.
Hvis du virkelig træner til så vil jeg tro, at din muskelmasse kan nå hen og være som den var før uheldet - på et år.
Min fornemmelse er at senens styrke efter et år er ca. den samme som før.
For mig handler det meget om psykologi. Jeg har lige været ude og cykle på Mountain Bike under ret vilde forhold sammen med mine kolleger (havde aldrig prøvet det før), og jeg passede da lidt mere på en gennemsnittet blandt deltagerne; jeg var (er) bange for at komme ud i ekstrem-situationer, hvor jeg hurtigt skal sætte af med den dårlige fod - frygter at senen skal springe igen.
Jeg er rimeligt sikker på at om der er gået en halv eller 48 timer mellem at den springer og den bliver sat sammen ikke gør nogen forskel for slutresultatet.
God 'fornøjelse'
Posted by Jens Bruntt At 16:27:43 On 16-06-2009 | - Website - |
Det er meget normalt at læger og andre siger at du ikke skal forvente at spille fodbold igen, og andre sport som
håndbold, batminton, sportsgrene der generelt er hårdt for akillesenen ifht hurtig afsæt og mulig tackling som Jens ovenover har skrevet.
Og det er vel egentligt også for at forbedrede dig mentalt på at du skal (måske) acceptere at du ikke kan spille det på et plan du måske gør. Men altså de oplyser jo også altid det værste der kan ske, hvilke fremtidsudsigter du/man har, for det skal lægerne jo gøre.
Mht. om der går et år før du er tilbage på basis igen, afhænger jo egentlig meget af dig selv, og den fysiske skade. Jeg tog til fys. 2 timer efter jeg fik taget støvlen af i feb. 09 og begyndte samme dag at træne foden op. jeg har i ca 2 mdr nu, ingenting mærket til foden, og jeg har været ude og løbe i skoven med mere uden problemer, trapper kan jeg spurte op af igen med "hurtig afsæt", nogen vil sige det er farligt, men jeg tænker ikke over det mere, da jeg "har glemt det". og vi er kun 6 mdr henne siden det skete skaden, så det er nødvendigvis ikke korrekt at det tager 1 år.
Jeg er måske bare heldig, at jeg har fået sådan et resultat, men min motivation var egentlig at jeg i forvejen bøvler med en rygskade, og ønskede virkelig ikke at have flere ting i hverdagen at skulle "leve med"
Du må finde din egen motivation til hvordan du diciplineret skal holde træning ved lige og konstant i et stykke tid, fordi i starten går det rigtig godt, og derefter bliver man god til at glemme det, fordi "det går jo fremad".
Du er velkommen til at skrive spørgsmål, så vil jeg/vi prøve at besvare dem så godt vi kan.
og velkommen, men jeg er sikker på du nok skal klare den.
Mvh
Martin Schmidt
Posted by Martin Schmidt At 14:11:45 On 28-07-2009 | - Website - |
Det er utrolig dejlig at finde en side, der beskriver efterslæbet :) med en sprungen akillessene. jeg er selv 44 år og kom til skade i en oldboys fodboldkamp d. 20.08.09.Blev opereret d.21.08
jeg synes det er lidt bekymrende, med de forskellige måde man behandler og hvordan man skal gebærder sig i de efterfølgene uger. jeg har gået 3 uger næsten 4 uger i 30 gr. og har i går fået foden sat i stilling o (90gr.)
jeg må ikke støtte på foden i de 6 uger jeg skal går med støvlen på. nogle må
Det jeg gerne vil vide når støvlen kommer af. hvad skal/må man gøre, og hvad virker bedst til at få musklerne i læggen på normal styrke igen. jeg kan jo læse det er en lang proces, længre for nogle end andre. Derfor vil jeg gerne høre lidt om hvordan i har trænet, måske dit Martin, da jeg kan læse at du er kommet godt igang igen,og på kort tid. Godt at høre, for jeg må sige at min optimisme er lidt sort indimellem:(
Er det nemt at finde balancen igen?
Til sidst vil gerne sige tak for en super side, og at i stadig laver opfølgning på spørgsmålene.
mvh. Jonni
Posted by Jonni Larsen At 18:03:20 On 17-09-2009 | - Website - |
Ja, det er jo lidt sjovt med denneher side. Du er havnet på min blog, hvor jeg skriver om alt muligt. Men du - og alle mulige andre - er meget velkomne.
Jeg har netop skrevet om det med Achillessenen fordi jeg ikke rigtigt fandt noget der lignede, og så tænkte jeg at andre jo nok også godt ville høre om oplevelserne.... Og jeg har da ramt et emne der har interesse for nogen
Jeg cykler 2-3 gange om ugen med min søn (Mads der er 7 år) i skole. Vi har en efterløber koblet på, så han cykler ret tæt på mig. "Far, hvorfor er dit ene ben mindre end det andet?". Først sagde jeg at det er det da ikke, men så kom jeg i tanke om hvad han mente: Lægmusklerne var ikke samme størrelse. Stadig ikke.
Ak ja.
Og lige nu sidder jeg og skriver detteher i toget. En flink DSB-dame har lige trukket mig gennem 5 togvogne fordi hun havde fundet en ledig plads til mig. Og på sådan en tur gennem toget oplever jeg måske 2 gange at min kraft i benet ikke er som den burde være. Sådan når toget lige giver et ryk eller en medpassager valgte at gå til venstre, hvor jeg havde regnet med højre og så skal jeg lige reagere på det. Jeg falder ikke, men det føles en lille smule utrygt.
Personligt regner jeg ikke med at komme op på fuld gas og hvor at de to ben føles ens. Jeg tror det skyldes noget med hvordan senen er vokset sammen.
Jeg bevæger mig faktisk en del. Over gennemsnitsdanskerens niveau. Men jeg træner ikke som sådan.
Og øvelserne gider jeg ikke mere. En gang om ugen tager jeg en tur på mit vippebrædt og det er det.
Med hensyn til balancen. Ja. Det gik sådan set fint nok. Jeg gik da selv ud af døren. Det havde også bekymret mig.
Men nu har du jo heller ikke lov til at gå.... meen, det skal nu nok gå.
Jeg kan huske, at jeg var meget meget meget bekymret for at komme til at gøre noget der ville springe senen igen.
Go fornøjelse
Posted by Jens Bruntt At 18:38:58 On 17-09-2009 | - Website - |
Du spørg til hvordan det lykkedes for mig at komme så hutigt igang igen.
Jeg ved ikke om det er min træning eller jeg var heldig med hvordan det hele voksede sammen, omvendt er jeg også yngre end jer, 24 år, det kan måske også have en indflydelse på healingsprocessen (misforstå mig ikke
Samme dag som jeg fik taget støvlen af på sygehuset, tog jeg til fysioterapeut. Her gik han igang med at trykke en masse steder på foden og bevæge den i alle retning (for at få følesanser sat igang igen) samt et træningsprogram. Her kunne jeg ikke gå uden at halte, og bekymre mig for hvert skridt. Jeg fik nogen øvelser jeg skulle lave 3-4 gange om dagen hver dag i længere tid. 1 gang i ugen til fys, ind og få masseret akillesenen med olie, samt nye øvelser eller mere styrke på de øvelser jeg iforvejen var igang med.
efter ca 6-8 behandlinger ringede jeg og stoppede fysioterapeut, da jeg kunne mærke at det var unødvendigt, dvs efter ca 1½-2 mdr. genoptræning, var jeg godt kørende.
hvis du vil kan du mail mig, og jeg kan skrive nogen af de øvelser jeg har lavet ned. schmidt2 (@) gmail.com
bemærk mailen, er skrevet for at undgå spam
I øvrigt, har jeg fundet masse af videoer på youtube.com med folk, der også har sprunget senen. De har lavet deres egen lille dokumentar over forløbet fra dag 1 og så 6 mdr frem.
kan fremskaffe links osv. hvis det ønskes
God bedring.
Martin
Posted by Martin Schmidt At 13:06:34 On 18-09-2009 | - Website - |
Endnu tak for de gode råd, jeg har jo ca. 3 uger til at hele senen i endnu, men jeg er rimelig sikker på at jeg vil kontakte fysioterapeut og få en tid der til støvlen skal af.
Jeg vil kikke på you tube, og måske benytte dit fine tilbud Martin :), når støvlen kommer af.
Kan i have en rigtig god weekend
Jonni
Posted by Jonni Larsen At 16:08:44 On 18-09-2009 | - Website - |
Som alle andre må jeg sige, at det er utroligt rart at finde en side, der beskriver skadesforløbet samt den efterfølgende behandling med en sprungen akillessene. Jeg er selv 51 år og kom til skade til årets første oldboys-håndboldtræning i starten af september. Skaden skete ved et hop efter en bold (samme bevægelse som en badmitonspiller laver). Der lød det "berømte" smæld i lægmusklen og jeg var sådan set ikke selv i tvivl selv om hvad der var sket, til trods for mine holdkammerater mente, at der kun kunne være tale om en fibersprængning i lægmusklen. Dagen efter fik jeg "dommen" på skadestuen på Gentofte Hospital: "Sprunget akillessene, 12 uger i gips" sagde lægen. Det viste sig senere at den gips lægen omtalte var en
"Robocop" støvle og de 12 uger blev til 8 uger. Ydermere fik jeg også at vide at jeg ikke skulle opereres, hvilket passede mig fint.
Efter 2 uger skulle jeg til kontrol og den 1. ud af 4 kiler skulle fjernes. Foden/benet blev som sådan ikke efterset hvilket jeg syntes var lidt underligt, men spurgte ikke nærmere til det.
Der er nu gået 4 uger og jeg må tage støvlen af og vaske foden/benet. Det gjorde jeg så i dag og stor var min overraskelse da jeg så min fod. Den er ret så hævet hen over vristen og ned over anklen, som om min fod var forstuvet.
Jeg synes selv det går rigtigt godt fremad og jeg kan støtte på foden og har ingen smerter, men jeg må indrømme at jeg blev noget chokeret over at se min fod stadig var så hævet efter 4 ugers "støvlebehandling".
Er det noget I andre kan genkende fra jeres skadesforløb ?
Posted by Karsten Erik Jensen At 22:00:13 On 05-10-2009 | - Website - |
velkommen i klubben, mht til dit spørgsmål omkring hævelsen, havde jeg samme spørgsmål, og fik det besvaret af lægen og andre: Det ikke unormalt at din fod er hævet, specielt ikke fordi din fod jo har været i stille position over en længere periode. Det gør at en masse blod og væske ophopper sig i det inaktive område. Det forsvinder efterhånden du begynder at være aktiv med foden.
Martin
Posted by Martin Schmidt At 13:57:20 On 06-10-2009 | - Website - |
<br />
<br />velkommen i klubben, mht til dit spørgsmål omkring hævelsen, havde jeg samme spørgsmål, og fik det besvaret af lægen og andre: Det ikke unormalt at din fod er hævet, specielt ikke fordi din fod jo har været i stille position over en længere periode. Det gør at en masse blod og væske ophopper sig i det inaktive område. Det forsvinder efterhånden du begynder at være aktiv med foden.
<br />
<br />Martin
Posted by Martin Schmidt At 13:57:50 On 06-10-2009 | - Website - |
Jeg var på Thisted sygehus i Tirsdags og fik min støvle af, efter 6 1/2 uge.
fysioterapeut som jeg bestilte tid ved for godt 14 dage siden, fortalte at jeg skulle have genoptræningsprogram ved lægen, så jeg var meget spændt.
Men det var faktisk en lidt skuffende besøg ved lægen, han gav sig god tid til at fortælle hvad jeg ikke måtte. Men et genop.program var der ikke noget af og foden kikkede han ikke på, det kom helt af sig selv sagde han !!! Okay tænkte jeg, det gør de små krøllede i røven også.
så jeg kunne lige så godt sende støvlen med posten.
Ved fysioterapeut om eftermiddagen var det derimod en rigtig god oplevelse, hun roste den syede sene og havde faktisk ikke set en der var så flot
Jeg synes det går godt med at gå efter omstændighederne, den er lidt stram når jeg går, hvilket vil sige at jeg går stille og rolig og med mindre skridt end normalt, så går rimelig godt
Held og lykke til Karsten, selvom det kan se lidt sort og uoverskuligt ud når det sker, så kommer der lys i tunnelen på et tidspunkt, men jeg har også indset at man skal have tålmodighed, men det giver helt sig selv
Jonni
Posted by Jonni Larsen At 10:04:10 On 08-10-2009 | - Website - |
Super blog her, spændende at læse om nogle lidelsesfællers erfaring.
Er selv 41 år gammel og sprang senen på min venstre fod i en fodboldkamp - det gav et ordentlig smæld. Jeg er (eller rettere var - suk) - i super form og dyrker meget sport af forskellig slags, gerne 5-6 gange om ugen.
Jeg blev opereret for præcis 5 uger siden. Går nu rundt med sådan en moonboot - eller hvad den støvlefætter nu hedder - og har netop rettet vinklen ud for sidste gang (90gr vinkel på foden). Jeg skal på hospitalet om 1½ uge og have støvlen af. Jeg har endnu ikke rigtigt støttet på foden (jeg syntes lægen sagde der skulle gå 5 uger)...
Jeg var også nysgerrig mht. til at køre bil - det var egentlig det jeg Googlede efter, da jeg fandt siden her. Tror i der er chance for at jeg kan køre så snart støvlen er af?
Min planlægger at starte med en stille og rolig genoptræning - lidt svømning og styrketræning samt de øvelser jeg får fra hospitalet - med en progressiv opbygning. Målet pt er et maratonløb ultimo maj (var jeg ikke blevet opereret, havde jeg haft formen nu). Der vil i så fald være gået 8½ mdr efter operationen. Tror I det er realistisk?
Nå, men pøj, pøj til dem som er ved at komme sig - og tak igen for råd og erfaring fra jer som er igennem smere-helvede...
Anders
Posted by Anders At 22:12:05 On 15-10-2009 | - Website - |
Grunden til at jeg vil sige at det er noget man skal passe på med er, at du også vil blive frarådet at cykle til en start. Fordi du ved cykling trykker på pedalen med forreste del af foden. Og det samme mener jeg at man gør når man trykker på speedere eller (især) bremsen....
Posted by Jens Bruntt At 16:05:08 On 19-10-2009 | - Website - |
Anders
Posted by Anders At 18:29:21 On 29-10-2009 | - Website - |
Vi andre kunne hellere ikke køre bil fra dag 1 af, der gik ca 1-2 uger, før jeg kunne køre mig en tur.
God weekend.
Posted by Martin Schmidt At 13:25:26 On 30-10-2009 | - Website - |
4 uger er gået og i mellemtiden har jeg besøgt GH endnu engang, da der tilsyneladende var tvivl om antallet af kiler, der er/var placeret i støvlen. Oprindeligt er der 4 kiler i det sæt jeg fik placeret i støvlen, hvoraf den sidste reelt ikke fungerer som kile, men blot er en hæl-indsats, der ikke er højere end et par milimeter. Dette har man ikke været opmærksom på i alle tilfælde på GH og har fra start fjernet den første kile, så det samlede sæt kun har bestået af 3 kiler, hvoraf den ene altså kun har været et par milimeter høj og således ikke har nogen funktion i realtion til "spidsfods"-stillingen. Så derfor - tjek at antallet af kiler er 4, hvis den øverste kun er en lille hælstøtte.
Som nævnt er 4 uger gået og i torsdags fik jeg støvlen af, som jeg nærmest er kommet til at betragte som en del af min krop. De første skridt var mildest talt underlige, men efter at have gået et par omgange rundt om briksen gik det helt fint. Jeg havde samtidig fået en tid hos fysioterapi på GH, hvor jeg gik hen bagefter. Torsdag aften begyndte jeg, at gå rundt uden krykker og fredag morgen kørte jeg (for første gang i 8 uger) i min bil til bageren.
Det er nu søndag og jeg har kørt bil hver dag siden i torsdags og har ikke haft nogle problemer. Har prøvet at bremse hårdt op og det har på ingen måde generet min fod.
Min fod er stadig ret hævet, men det skulle gerne forsvinde i takt med genoptræningen. Den eneste gene jeg
føler er, at min hælpude er ret så øm, hvilket måske skyldes de hæl-indlæg jeg render rundt med i skoen ?
Posted by Karsten Erik Jensen At 23:24:08 On 01-11-2009 | - Website - |
Hvor er det (u)hyggeligt at læse om alle dem, som har været ude for det samme som en selv. Kort fortalt - sprang achillessene til holdkamp i badminton, hvor jeg blot skulle hjælpe til i en s.... Danmarksserie-kamp!
Blev opereret 3/10 og har nu støvle på. Skal have den fjernet 18/11, og derefter meget spændt på hvad jeg kan.
Jeg vil lige høre om en enkelt ting. Når jeg læser på diverse sider, skriver nogle sygeuhse at man må bevæge anklerne uden belastning efter uge 4, og andre skriver at man skal have den i støvlen gennem hele forløbet. Hvad har I fået af besked?
Grundlæggende er jeg meget overrasket over så mange forskellige behandlingsforløb der er på det jeg ville kalde en "standard-skade".
Forsikring. Jeg er bestemt ikke ude på at malke nogen forsikringer, men vil omvendt heller ikke være for flink. Har du Jens fået erstatning for de 10% du siger du mangler for at være tilbage igen?
Mvh
Morten
Posted by Morten At 14:34:26 On 03-11-2009 | - Website - |
Mvh
Morten
Posted by Morten At 16:54:04 On 04-11-2009 | - Website - |
@64 - Jeg havde ikke kiler. Min støvle var sådan en fætter hvor der på siden var en dims man kunne dreje på for at vælge hældning, hvorefter man låste den fast med en skrue...
Posted by Jens Bruntt At 17:00:05 On 04-11-2009 | - Website - |
#62: Er også ret øm i hælen - er vel også pga blodomløbet og fordi man ikke har støttet ordentlig på den i 7-8 uger.
#64: Jeg havde en Donjoy Walker på - se evt her: { Link } Syntes det man hører om andre med killer eller gips lyder som en mindre god løsning. Fordel ved førnævnte er bl.a. at man kan tage den af, stille på støtten efter lægens vejledning, stille på hvor stram den skal være mv.
#63/65: Min genbo var ude for samme for et år siden. Fik 100.000 kr fra ulykkesforsikringen, da den blev betegnet som 5% varig skade. Har hørt samme fra andre. Havde desværre selv frameldt min, da jeg havde heltidsulykkesforsikring gennem mit gamle job - og så ikke havde fået tegnet en ny efter jeg skiftede job. Surt...
Mvh. Anders
Posted by Anders At 14:36:54 On 08-11-2009 | - Website - |
Fik støvlen af igår, og nyder meget tilværelsen uden støvle.
Min trædepude er øm/gør ondt når jeg træder, men med indlæg og løbesko går det fint.
Kørte bil imorges til arbejde. Det gør lidt ondt, men bare jeg bruger hele foden når jeg kobler ud går det fint.
Vi sad og snakkede om de forgangne 6 uger under Danmarks "ligeyldige" træningskamp (som min kone siger), og vi var begge enige i, at der findes da ting, som er meget værre end dette.
Jeg skal bestemt ikke lyde frelst, for jeg synes og det hele virkede lidt uoverskueligt - men man kommer altså ud på den anden side....
jeg håber flere vil fortælle om deres erfaringer og forløb under og efter behandling af en overrevet achillessene. Jeg vil da løbende opdatere min tilstand herinde.
Mvh
Morten
Posted by Morten At 09:19:51 On 19-11-2009 | - Website - |
Så det er jo lidt spændende.
Jeg skal udfylde en anmeldense og så sker der en vurdering. Grundlæggende om jeg har en méngrad der er på 5% eller mere. Det er jo svært at sætte tal på synes jeg, men der er ingen tvivl om at jeg ikke er den gamle Jens - det ben bliver aldig helt det samme.
Posted by Jens Bruntt At 10:39:52 On 20-11-2009 | - Website - |
Posted by Martin At 08:33:11 On 26-11-2009 | - Website - |
Posted by Jens Bruntt At 08:38:36 On 26-11-2009 | - Website - |
Hvor er det dog dejligt, at se alle jeres kommentarer og erfaringer. Min archilessene bristede, under dans. Da jeg kom til skadestuen fik jeg at vide, at jeg selv kunne vælge om jeg ville opereres eller om skidtet selv skulle vokse sammen. Det havde noget med alder at gøre, havde jeg været over de 50 år, havde de slet ikke opereret??? Da jeg havde haft min støvle på i 5 uger startede jeg på arbejdet. på 6. ugen fik jeg støvlen fjernet. Nu er det 5 uger siden jeg fik støvlen fjernet, og det går langsomt fremad. Jeg står på eet ben - alle steder, mine børn synes jeg er enormt pinlig
Har ingen kræfter til at hæve mig op på tæer. Endnu
Jeg har stadig problemer med hælen, det gør simpelthen så ondt, at træde på den, selv med et blødt hæleindlæg.
ER DER NOGEN DER HAR GODE RÅD HER??
Mange hilsner
Posted by Birthe At 12:03:55 On 25-12-2009 | - Website - |
Jeg kan fortælle lidt om min erfaring med ondt i hælen.
jeg fik min skinde af d. 6 okt. 09 og begyndte på arbejde ugen efter, med hæl indlæg og på 4 timer de første 14 dage. 6 timer næste uge og så fuldtid, jeg går meget på mit arbejde, så jeg fik også meget ondt i hælen, jeg begyndte så at går i løbesko med stødabsobering, det hjalp fra den ene dag til den anden. jeg fjernede mine hælindlæg efter 7 uger og forsatte med løbesko, men så begyndte min akillesene at hæve og senerne på min hæls inderside blev meget øm, jeg satte mine indlæg i skoen igen 14 dage, det hjalp lidt, men det var først da jeg begyndte at gå i alm. sko igen at min akkillesene stoppede med at hæve, senerne på indvendig side af hælen gik også over igen, jeg kan stadigvæk have ondt i hælen i perioder.
Så hvis du ikke går i løbesko ville jeg anbefale dig at gøre det,evt. når du er på arbejde og så bruge alm. sko når du kommer hjem. ( jeg har gået til fysioterapeut fra første dag, jeg fik skinnen af og til hen i januar. det kan varmt anbefales)
Mvh. Jonni
Posted by Jonni Larsen At 22:01:05 On 12-02-2010 | - Website - |
Hvordan går det med folk der har været skadet og kommet tilbage på fødderne igen, nogen mén eller hvordan, og hvad med selve størrelsen/hævelsen på senen, er den ens som den "raske" fod, gør det ondt, er den stram? andet?.
for mig selv er det snart 1½ år siden, og jeg har stadig en kraftigere senen end på den raske, og føles mere stramt, dog ingen smerter. Men jeg er stadig bange for f.eks. at starte op på batminton igen, eller andet fysisk sport hvor hurtig bevægelse kan forekomme. Er blevet rådet til ikke at foretag mig disse ting af lægerne...
Glæder mig til at læse hvad folk har at skrive.
Med venlig hilsen
Martin Schmidt
Posted by Martin Schmidt At 11:49:20 On 22-02-2010 | - Website - |
Thomas
Posted by Thomas At 11:26:32 On 12-06-2010 | - Website - |
Har stadig en mindre leg på det skadet ben. Hvad er jeres erfaringer på det område?
Er osse lidt strammere men ikke noget jeg tænker over til daglig.
Læste at Beckham havdre sprunget sin i marts men forventede at spille til november. Er han Superman, og hvor længe har I været om at komme jer?
Mvh
Morten
Posted by Morten At 15:27:15 On 13-08-2010 | - Website - |
Jeg har stadig en "hævet" akillesene, tror det er arvæv, der ikke forsvinder, men har ingen smerter og den føles ikke stram mere, kan løbe/gå uden problemer, har dog ikke spillet batminton siden uheldet skete, da jeg er lidt nervøs omkring det.
Tænker ikke over det mere, at den er sprunget på samme måde som i starten, der kan godt gå længere tid imellem, det er primært når man mærker sin akillesene med fingerne at man mindes om det.
mht. Beckham, ja - han blev fløjet til Finland, hvor en ekspert i akillesene skader opererede ham, og så har han sikkert haft hans private fysioterapeut og andet halløj ved sin side konstant, proffessionelle sportsfolk, kommer oftere bedre igennem skaderne end os alm, borger.
Mvh.
Martin Schmidt
Posted by Martin Schmidt At 10:05:21 On 25-08-2010 | - Website - |
Hvis jeg må komme med en anbefaling, skal det være at få anmeldt "skaden" (altså den overrevne achillesene) hurtigst muligt til ulykkesforsikringen, hvis du har en eller flere.
Dels kan du være uheldig, at der kommet følgevirkninger (méngrad), som aldrig forsvinder - og du vil kunne få udbetalt et engangsbeløb.
Men derudover kan du opleve, at forsikringen dækker udgifter til f.eks. fysioterapeut m.m. Min dækker f.eks. behandling hos en fysioterapeut i op til 12 måneder.
Posted by Tine At 15:01:34 On 13-12-2010 | - Website - |
Posted by Dorthe At 19:08:17 On 04-03-2011 | - Website - |
Posted by Dorthe At 19:08:53 On 04-03-2011 | - Website - |
Du kan læse mere hvis du kigger på de forskellige bogs jeg har skrevet om Achillessenen: { Link }
Posted by Jens Bruntt At 09:06:09 On 11-03-2011 | - Website - |
Posted by niels lohse At 11:46:06 On 15-08-2011 | - Website - |
Posted by Jens Bruntt At 13:03:32 On 15-08-2011 | - Website - |
Posted by niels lohse At 16:22:44 On 15-08-2011 | - Website - |
Jeg sprang min sene for snart 8 uger siden og skal snart have min skinne af. Jeg dyrker al slags sport, men primær klatring og løb. Skaden opstod ved løb intervaltræning. Her snart 8 uger efter skaden skete er jeg begyndt med at skulle belaste foden igen, dog stadig med skinnen på. Jeg begyndte for en uge siden at træde med 15 kg belastning og er nu allerede oppe at træde med 30-35 kg belastning. Jeg går tur 30 min hver dag med det belastning foden tillader og jeg har ikke haft gener ved læggen. Jeg har dog haft gener ved skinnebenet og overbelastning af denne, hvilket er til gene for mig når jeg har skinnen/støvlen af for at vippe med foden de to gange 15 min dagligt, som jeg er instrueret i at gøre. Jeg håber at smerterne i skinnebenet fortager sig når støvlen tages af og benet kan få mere frie rammer at bevægge sig i, men jeg må indrømme at det også skræmmer mig lidt at støvlen snart skal tages af. Tror det rent psykiske bliver svært de første dage, men kan også læse herinde, at jeg ikke er den eneste der har det sådan. Jeg har fået i udsigt af lægerne at jeg kan dyrke min sport igen til sommer, dog ikke på fuld styrke. Men jeg håber dog at de får ret i det.
Planen for mig indtil da er som flere andre herinde, at tage kontakt til en fys så genoptræningen kommer til at foregå korrekt, i håb om at mindste tilbagefald mm.
Posted by BetinaK At 12:23:22 On 27-10-2011 | - Website - |
<br />Jeg sprang min sene for snart 8 uger siden og skal snart have min skinne af. Jeg dyrker al slags sport, men primær klatring og løb. Skaden opstod ved løb intervaltræning. Her snart 8 uger efter skaden skete er jeg begyndt med at skulle belaste foden igen, dog stadig med skinnen på. Jeg begyndte for en uge siden at træde med 15 kg belastning og er nu allerede oppe at træde med 30-35 kg belastning. Jeg går tur 30 min hver dag med det belastning foden tillader og jeg har ikke haft gener ved læggen. Jeg har dog haft gener ved skinnebenet og overbelastning af denne, hvilket er til gene for mig når jeg har skinnen/støvlen af for at vippe med foden de to gange 15 min dagligt, som jeg er instrueret i at gøre. Jeg håber at smerterne i skinnebenet fortager sig når støvlen tages af og benet kan få mere frie rammer at bevægge sig i, men jeg må indrømme at det også skræmmer mig lidt at støvlen snart skal tages af. Tror det rent psykiske bliver svært de første dage, men kan også læse herinde, at jeg ikke er den eneste der har det sådan. Jeg har fået i udsigt af lægerne at jeg kan dyrke min sport igen til sommer, dog ikke på fuld styrke. Men jeg håber dog at de får ret i det.
<br />Planen for mig indtil da er som flere andre herinde, at tage kontakt til en fys så genoptræningen kommer til at foregå korrekt, i håb om at mindste tilbagefald mm.
<br />
<br />
Posted by BetinaK At 12:24:17 On 27-10-2011 | - Website - |
Posted by Jens Bruntt At 09:33:28 On 28-10-2011 | - Website - |
Jeg faldt også over denne blog og den har besvaret mange af mine spørgsmål, tak for det.
Jeg har for 7 uger siden revet min akillessene over i badminton, og blev i den forbindelse opereret.
Har for en uge siden fået fjernet min walker støvle, hvilket var en befrielse. Må dog sige at nu har jeg sværre ved at gå uden støvlen, men det kræver jo noget tilvænning sa senen er meget stram.
Nu har jeg så gået rundt uden støvlen en uges tid (så vidt det er muligt, for det strammer jo helt vildt) og mit ben hæver voldsomt op. Har i andre også oplevet dette?
Mvh
Chris
Posted by Chris W At 09:52:23 On 21-11-2011 | - Website - |
Jep, sådan et ben hæver. Det handler om at din muskel nu er mindre fordi den ikke har lavet noget i 7 uger. Så den har svært ved at få væske væk.
I LANG tid efter at jeg fik støvlen af sad jeg ved kontor-bordet med det ene ben oppe op en skammel. Det gør at der er knapt så langt op og ned. Så hævningen bliver lidt mindre.
Det er nu 4 år siden min achillessene sprang, og jeg oplever da stadig at min lægmuskel bliver stram om aftenen på grund af at den er hævet lidt. Men ikke noget der ligner hvordan det var da støvlen kom af.
Om og hvor godt du kommer af med problemet afhænger af hvor godt du får genoptrænet din muskel.
Posted by Jens Bruntt At 12:02:40 On 21-11-2011 | - Website - |
Fik konstateret en mengrad på 5%.
Mvh
Morten
Posted by Morten At 15:33:40 On 01-12-2011 | - Website - |
Posted by BetinaK At 15:59:34 On 08-12-2011 | - Website - |
Posted by BetinaK At 16:02:02 On 08-12-2011 | - Website - |
Posted by BetinaK At 16:04:07 On 08-12-2011 | - Website - |
Jeg synes - ud fra det jeg læser i folks kommentarer - at jeg kan kan se at er ikke er et helt normalt/standard forløb. Så det du oplever vil være noget andet end andre oplever.
Du siger at din læg er stram. Jeg synes at min skadede achillessene nu er mindre stram end den ubeskadigede er. Når jeg strækker ud efter løb så er det svært at få strammet lægmusklen i det ben jeg havde skaden i.
Jeg synes ikke at det er meget svært at stå på et ben og komme lidt ned i knæ. Men jeg kan ikke nær så meget som på det "gode" ben.
Ud fra hvad du skriver så vil jeg da mene at det lyder til at du sagtens kan tage den cykletur. Jeg har selv været glad for at cykle meget - især efter min skade.
Posted by Jens Bruntt At 08:46:21 On 13-12-2011 | - Website - |
Herligt at der stadig er liv i din blog. Så følger man sig da ikke helt alene i verden med sine frustrationer over den sprungne ackillessene.
Jeg skvattede ned af en malerstige den 12/7 og blev opereret den 13/7 på Centralsygehuset i Esbjerg. Udgangspunktet var ellers at der ikke skulle opreres, da jeg netop havde passeret de 60 år, men de fandt så, at min fysiske habitus var god nok til en operation.
Fra sygehuset blev jeg hjemsendt uden nogen særlig instruktion. Den kunne jeg så finde på nettet fra andre sygehuse, og jeg frekventerede en fysioterapeut, som gav mig nogle øvelser, som jeg udførte stort set dagligt.
Fremskridtet var dog så minimalt, at jeg valgte en anden fysioterapeut (det betaler udlykkesforsikringen), som nu er igang med en lang proces med at bygge min muskulatur op i det dårlige ben. Jeg håber det lykkes.
Mit helt store problem er, at jeg fortsat halter. Jeg prøver at trave nogle ture, men er meget fokuseret på at undgå halten, hvilket sjældent lykkes.
Jeg spiller golf, og har prøvet til igen, men efter 10 huller var jeg så øm i bentøjet, at jeg måtte stoppe.
Jeg har en kollega, som fik gang i muskulaturen efter et par alternative behandlinger med elektrisk strøm til muskulaturen. Har nogen hørt om noget sådant?
Posted by Jørgen Andersen At 18:54:05 On 17-12-2011 | - Website - |
Jeg har ikke hørt om nogen bruge elektrisk strøm, men det lyder da som en god ide. Dog har jeg hørt at mange har brugt ultralyd omkring akillesenen for at, mener jeg: Fjerne arvæv.
Jeg synes at stille sig på en trappe og løfte sig op og ned 3 x om dagen for at styrke læggen, har virket.
Posted by Martin At 15:56:21 On 20-12-2011 | - Website - |
Posted by Jørgen Andersen At 22:11:30 On 20-12-2011 | - Website - |
Jeg overrev akillessenen den 4. dec ved en volley-kamp. Tog direkte til skadestuen på Hvidovre Hospital. Her fik jeg den lidt overraskende besked, at man på Hvidovre ikke opererer for en akillesseneruptur. Fik i stedet en støvle på med en masser kiler i og en tid til ortopædkirurgisk afdeling to dage senere.
På den ortopædkirurgiske afdeling er man igang med et forsøg, hvor man enten må belaste foden i 8 uger eller også må man ikke. Jeg trak lod, og kom heldigvis i gruppen af patienter, der må belaste foden.
Konkret betød det, at jeg efter 14 dage fik taget en kile ud og nu 5 gange om dagen tager støvlen af, og skal lave 25 vip med foden, mens jeg sidder på en stol. Støvlen kommer således også af, når jeg er i bad.
Jeg må belaste foden - det jeg kan, uden at det gør ondt. Her efter 5 uger har jeg kun en enkelt kile tilbage i støvlen og går rundt uden krykker. Det er en kæmpe lettelse.
Foden føles mere og mere stærk, og kan efterhånden bevæge den mere og mere under mine øvelser.
Foden er fortsat hævet og føles hård nogle steder, men jeg føler, at den bliver mere og mere "blødt" op. Den er fortsat rød og blå som efter en kraftig forstuvning.
Jeg bruger støttestrømper, hvilket afhjælper at lægmusklen kramper, som den gjorde i starten. Kramperne kom, når jeg havde foden nedad i længere tid.
Jeg smider den sidste kile om en uge, og må herefter tage støvlen af om natten. Det bliver en kæmpe lettelse...
Når de 8 uger er gået skal støvlen af, og jeg påbegynder et genoptræningsprogram på Hvidovre. Mener det er 3 gange om ugen. Herudover må jeg cykle og svømme. Men nu må vi jo se, hvordan det ser ud om 3 uger - krydser fingre...
//Jesper
Posted by Jesper Eriksen At 20:55:35 On 09-01-2012 | - Website - |
Posted by Jesper Eriksen At 20:56:10 On 09-01-2012 | - Website - |
Betina K
Posted by BetinaK At 10:05:37 On 10-01-2012 | - Website - |
Som jeg nævner i et tidligere indlæg har jeg har en kollega, som fik gang i muskulaturen efter et par alternative behandlinger med elektrisk strøm til muskulaturen. Men hvorledes ytrer det sig, når du føler at senen er for kort?
Kan du ikke vippe normalt med foden? Jeg begyndte at gå ned ad trapper efter 10 uger, men hvis der var for mange trapper medførte det overbelastning i den raske lægmuskel. Nu går det fint, hvis jeg husker at gå afslappet. Min fysioterapeut fokuserer meget på at få gang i den forreste del af foden med tågang o.s.v. Og jeg går selv nogle lange ture, hvor jeg fokuserer på at sætte af med tæerne. Håber det bedres for dig - en ny operation ville være rigtig øv. Jørgen A.
Posted by Jørgen Andersen At 21:02:47 On 18-01-2012 | - Website - |
Jeg sprang min akillessene den 14. Januar, og ligger nu i sofaen og søger alt den information jeg kan omkring mit kommende forløb, men hold da op en jungle, så dejligt at se, hvad i andre har oplevet.
Mit forløb er blevet fortalt, at jeg må begynde at skyggestøtte når foden er i neutral, og fra uge 6 til 8 må jeg belaste foden fuldt.
Posted by therese At 13:29:53 On 30-01-2012 | - Website - |
Posted by Jørgen Andersen At 20:10:44 On 30-01-2012 | - Website - |
Ved tilfældigvis, at mit sygehus i randers tilbyder genoptræning, det gjorde de ihvertfald for 3 år siden, da jeg havde åbent benbrud i venstre ankel efter en rideulykke....sport er farligt ;)
Men undrer mig meget over at behandlingsplanerne varierer så meget fra sted til sted......men inderst inde er det jo ens egen krop man skal lytte til :)
Posted by therese At 11:07:25 On 31-01-2012 | - Website - |
sidder lige og læser alle jeres indlæg.
og vil lige dele min oplevelse af en sprunget achillesene.min sene blev revet over i en fodboldkamp d.25 juni
2011 fik foden i gips i 14 dage,derefter 4 uger i skinne.men da jeg fik skinnen af var mit operationssår ikke helet op,så gik til sårpleje i flere måneder,da det endelig helede op
begyndte jeg til fys,der fik jeg nogle øvelser samt laser behandling.4 gange nåede jeg så gik der betændelse i mit operationssår fik antibiotika men efter 2 dage var det så betændt at de måtte åbne det igen,og jeg begyndte stort set forfra fik antibiotika 8 kæmpe piller hver dag og betændelsen forsvandt efter meget lang tid.senen var derefter meget meget stram og blev faktisk vurderet af 3 forskellige hospitaler 2 af dem ville forlænge min sene,men hvidovre sagde at det ville være det dummeste så ville den ville for lang.så nu står jeg her 7 måneder efter og aner ikke op eller ned.jeg kan ikke løbe,gå på trapper nedad.eller gå ned i hug og det hele er ærlig talt meget opgivende,har daglige smerter og halter stadig hvis jeg ikke har fodtøj på.men jeg er heldigvis optimist og håber det bliver godt lige pludselig.men jeg ønsker virkelig ikke dette for nogen.så rigtig meget held og lykke fremover.
Posted by lina At 21:38:23 On 06-02-2012 | - Website - |