Så fik vi elbil - en Renault Megane e-tech 100% electric
Karen og jeg fik en elbil ugen før påske 2023. Her vil jeg dele mine tanker om vores elbil-købe-forløb.
Kia EV6
Vi bestilte en elbil hos Kia 7/10-2021. Det var en EV6 som er en rigtig elbil. Rigtig=ikke hybrid.
Juli 2022 afbestilte vi denne Kia EV6. Vi bestilte i stedet en Renault Megane e-tech 100% electric hos den lokale Renault-forhandler.
Hvorfor sprang vi fra EV6?
- Megane er på størrelse med vores gamle Kia Ceed, EV6 er større. Vi forventer at Megane er nemmere at håndtere på vejen og nemmere at parkere.
- Megane har Android Automotive brugergrænseflade. Det er meget lækrere at betjene og overskue i forhold til alt hvad jeg har set i andre biler. Det er Google og vi er Google-brugere, og det giver nogle synergier: Hvis vi f.eks. søger på en adresse på mobilen, og sætter os ud i bilen, så foreslår bilen at vi kører til den adresse der for nyligt blev søgt på mobilen.
- Materiale-kvaliteten i kabinen er meget lækrere end EV6.
- Megane kan forvarme/-køle bilens batteri når navigation ved at vi er på vej til lader. Det havde EV6 ikke.
- Megane er lidt billigere end EV6. Da vi skiftede forventede jeg en prisdifferencen pp 60.000.
- Jeg var træt af at EV6 leveringstid hele tiden blev skubbet.
Renault Megane E-tech Electric
Vi fik vores nye elbil ca. til den forventede tid.
Den endte med at stå en uge hos Renault-forhandleren, fordi netop vores bil var med i en bunke biler som alle skulle have skiftet en kontakt inden udlevering.
Rækkevidde
Vores nye bil har en norm-udregnet rækkevidde på 450km på en opladning.
Ligesom med benzinbiler kommer vi aldrig til at opleve at rækkevidden kommer til at være som normen siger.
Ud fra hvad jeg læser rundt omkring, så skal vi regne med 300 km om vinteren og måske 400 km om sommeren. Det er fint. Vores daglige kørebehov er rigeligt dækket.
Karen kører stort set hver dag Skanderborg til Aarhus, 50 km ialt.
Selv med lidt indkøb og ture til biograf og venner, så kan vi nøjes med en eller to opladninger per uge.
Men hvad med lange ture?
Jeg har aftalt med Karen og Frederikke at vi tager til Tyrol og Italien i sommerferien. I den nye elbil. Vi skal opleve hvordan det er.
Som jeg ser det er det bare en biltur med flere pauser.
Når det er motorvej om sommeren forventer jeg at vi skal lade hver 300 km. Det er ca hver 3. time. Og jeg forventer at en opladning kommer til at tage ca 30 minutter. Og det er jo grundlæggende sundt at holde pause hver 3. time.
Sådan noget handler grundlæggende om forventningsafstemning. Hvis alle ved hvad man kan forvente, så kommer der ikke nogen overraskelse.
Noget om opladning
Vores daglige opladning sker hjemme.
Vi har fået installeret en Easee lader.
Vi har ikke en aftale med et ladeselskab som feks Clever. Så når vi lader koster det per KWh det samme som når vi bruger strøm til ovnen.
Havde vi ikke haft solceller på huset havde vi nok valgt en aftale med et ladeselskab.
Fordi vi har solceller kan vi ikke få tilbagebetaling af elafgifter når vi lader elbil. Og det gør at en stor del af fordelen ved en aftale med et ladeselskab falder væk; det er ladeselskaber der tilbagebetaler elafgifter.
En del af vores hjemme-ladning vil blive afgiftsfri. Det bliver den fordi vi faktisk årligt sælger 1.500 KWh. Disse 1.500 KWh kan vi købe tilbage uden at skulle betale afgift. Vi skal bruge i omegnen af 4.300 KWh årligt på opladning af bilen, så en god bid bliver uden elafgifter.
Elafgiften sættes af staten. Og det er den afgift som lige nu er sat meget ned på grund af energikrise som følge af Ruslands krig mod Ukraine.
For et år var den 90 øre per KWh. Lige nu er den midlertidigt sat ned til 8 øre.
Elpriser stiger og falder ganske meget.
Inklusiv alle afgifter så kan en KWh koste 30 øre, og den kan komme op på 4 kroner. Indenfor det sidste år har en KWh været oppe på 8 kroner. Så hvad det koster at holde sin elbil kørende kan altså variere meget. Vores Megane har et 66 Kwh batteri, så en "tankfuld" vil ligge mellem 20 og 528 afhængigt af hvornår vi lader.
Fordi vi køber til dagsprisen, som faktisk er en timepris, så skal vi planlægge. Om natten koster el typisk det halve i forhold til dagtimerne.
Og så er der også det med at lade bil med strøm som vi selv producerer med vores solceller. Det er jo ret interessant.
Grunden til at vi netop købte en Easee lader er, at denne, koblet sammen med en ekstra-dims, som kobles til vores elmåler, kan styre vores ladning af bilen: Når vi har overskudsproduktion (ovnen, lamperne osv bruger ikke alt det vi producerer) så kan laderen vælge at hælde overskuddet i bilen. Vi har bestilt den ekstra-dims som kan lave denne smarte overskuds-håndtering. Det bliver spændende at se hvordan det fungerer.
Ladehastighed
Vores smarte Megane kan lade hurtigere end de fleste biler ved "destinationsladere". En destinationslader er sådan en vi har hjemme, og det er sådan en der står på mange parkeringspladser.
De fleste elbiler kan lade med 11 kw ved sådan en lader. Vores kan lade med 22 kw ved en destinationslader.
Bilens batteri kan indeholde 66 KWh, så bilen kan lades fra 0 til 100% på ca 3 timer ved en typisk destinationslader.
Der er dog forskellige men'er.
Vores hjemmeladning kommer ikke til at være 22 kw. Det var for dyrt at etablere.
Med den kapacitet som vi har købt adgang til hos vores lokale elselskab forventer vi at kunne lade med op til 17kw om natten. Lader vi om dagen vil det være mindre, da noget af vores kapacitet skal bruges til at lave mad med, eller til andet der bruger strøm.
En normal hjemmelade-installation kan levere med 11 kw, men fordi vi har en Easee lader, og fordi min elektriker kan skrue vores installation rigtigt sammen, kan vi ende på 17 kw. Merprisen har været minimal for at kunne nå op på de 17 kw, måske 2.500 kroner, hvor den samlede lade-installation koster måske 13.000.
Hvorfor er det interessant at kunne lade hurtigere hjemme? Mest fordi det nogen gange er billigst at lade i lige præcist de to timer fra feks 02 til 04 om natten.
Hvad med selve bilen - hvad kan den?
Den kan køre. Det er jo bare en bil. Men den kører virkeligt godt.
Bilen har 220 hestekræfter. Den gamle havde ca 115 og det var temmeligt mange. Så den trækker vanvittigt godt. Hurtigt fra lyskrydset, meget nemt at komme op i passende fart når man skal flette ind på motorvejen.
Topfarten er 160 km/timen.
Den er stoppet med assistent-systemer og sikkerheds-funktioner.
Fartpilot som er adaptiv og som kan regulere efter skiltene langs vejen. Det virker godt.
Bilen kan holde bane. Så hvis jeg forsøger at skifte bane uden at bruge blinket, så stritter rattet imod og ryster. Spændende hvordan det virker i regnvejr.
Når vi skal parkere vises dels bakkamera, men også et billede "ovenfra", som kan bruges til at se om vi er indenfor stregerne, eller om vi på en eller anden måde er på vej ud i problemer. Det virker ret godt.
Der er sensorer hele vejen rundt om bilen. Så bilen bipper hvis vi kommer tæt på ting under parkering. De samme sensorer kan også advare når vi bakker ud fra en parkeringsbås, hvis der er biler der passerer på tværs. Og ignorerer man det, så hugger bilen selv bremsen i. Lyder godt.
Forsæderne er elektrisk styrede, altså højde, afstand til rattet osv, og indstillingen er bundet til en profil. Karen, jeg og Mads og Frederikke har hver en profil, der husker vores præferencer. Jeg har desværre ikke styr på hvad profilen husker, ud over sæderne. Jeg håber på sidespejlenes indstilling.
Forsæderne kan også massere…
Bilens skærme, det som kaldes infotainment, er baseret på Android Automotive. Som ikke skal forveksles med Android Auto.
Vi har en skærm bag rattet, som viser feks hastigheden, og midt i konsollen er der også en skærm, som primært viser navigation. Navigationen er Google Maps.
Man kan installere apps i bilen, og det gør man fra Google Appstore. Det er den samme Appstore som findes på Android mobiler, men udvalget af apps er her meget mindre, for en app skal være udviklet til at fungere med bil, før den kan ses her. Jeg har installeret Spotify og Radio Paradise (fantastisk streaming-radio) i bilen.
Det er spændende.